Arditti-kvartetten har holdt det gående med ny musikk siden 1974. Flere hundre kvartetter er skrevet spesielt for dem, og mer enn 150 cd’er har de utgitt.
Gjennom flere år har Arditti-kvartetten gjestet Ultima-festivalen i Oslo, og etter hvert har de også tatt norske kvartetter med på programmet.
Det utvidete øyeblikk
I år fremførte de Cecilie Ores Praesens Subitus, som nå er et 20 år gammelt verk. Komponisten har helt siden dengang vært opptatt av foreskjellige tolkninger av begrepet ”tid”, i musikk. Men man kan like gjerne oppleve Praesens Subitus som en energisk og vital strøm av impulser; et av Ores mest markante og medrivende verker.
Fortid og samtid
På samme program urfremførte Arditti-kvartetten Rack av den finske komponisten Jukka Tiensuu: en vev av forskjellige stilarter som får fortid og samtid til å henge sammen på en høyst finurlig måte.
Hundre-års jubilanten,
, en av Amerikas mest kjente nå-levende komponister, var representert med strykekvartett nr 5, urfremført av Arditti-kvartetten i 1995, da Carter var 87!Historisk sveip
Men vil man høre stor, sterk og uhyre samspilt strykerklang, skal man også lytte til Det Norske Kammerorkester, som gav en intens fremføring av Musique Funèbre, fra 1958, av Witold Lutoslavskij, et verk skrevet til minne om Bela Bartok, som døde i 1945. Over 60 års musikkhistorie får vi dermed, i opptak fra årets Ultima-festival.
Musikk i brennpunktet, P2, onsdag 12. november kl. 21.03 - 22.00