- Jeg er jo vant til opera med svære gester, men her må jeg jobbe helt annerledes. Poesi er ikke skrevet for å bli spilt ut på en scene, og Hauges dikt er innadvendte og har mye varhet. Jeg må spille slik at folk opplever poesien, og det er som å gå på en knivsegg, sier Eir Inderhaug. Men legger kjapt til at det er gøy for en kunstner å gå ut i svingene og ta det ut i begge retninger.
HØR:
- Som å synge romanser
"Kom ikkje med heile sanningi" er tittelen på Riksteatrets forestilling der dikteren, eplebonden og 100-årsjubilanten Olav H. Hauge står i sentrum. Musikken er av Ragnar Bjerkheim og Per Indrehus.
- Dette er som å synge lieder av Goethe eller andre romansediktere. Forestillingen bygger på dikt, og er ikke et skuespill, selv om vi bruker dialog og har en scenisk framføring. Den røde tråden er dagbøkene og diktene til Hauge. Vi har laget en form der vi går igjennom livet hans ut i fra disse elementene.
Sopranen Eir Inderhaug og skuespilleren Stein Grønli har fått med seg pianist Ket Iren Lødemel og intimforestillingen om den hjemmekjære og beskjedne gartneren fra Ulvik skal rundt omkring i Norge i hele høst etter premieren i Verdal 17. september. Hauge ble oversatt til 25 språk mens han ennå levde, men dro sjelden bort fra hjembygda.
Sa nei til Bieito
Tidligere i sommer gjorde Inderhaug stor suksess med dramatisk musikk av Gyorgi Ligeti under Risør Kammermusikkfestival
. Eir karakteriserte oppgaven som ekstremsport, på grunn av den uvanlig krevende stemmebruken. Men den ettertraktede sopranen er selektiv på hva hun er med på. Den katalanske stjerneregissøren Calixto Bieito (som satte opp Ibsens Brand med Maria Bonnevie og Sven Nordin under Festspillene i Bergen, red. anm.) fikk nei da han ville ha Inderhaug som Lulu i Alban Bergs opera med samme navn.- Jeg har sagt nei til mye fordi det ikke er min greie, eller fordi jeg tenker at dette vil jeg ikke klare. Jeg var gravid og visste at Lulu ville bli krevende. Ligger ting i grenseland av det jeg tror jeg vil mestre sier jeg nei, sier hun.