Positive erfaringer
Båtnes har selv vært aktiv som solist fra hun var svært ung. Allerede som åtteåring debuterte hun med Trondheim Symfoniorkester, og første gang hun spilte med Oslofilharmonien - hvor hun nå er ansatt som 1. konsertmester - var hun bare ti år gammel.
Selv har hun bare positive opplevelser knyttet til det å være ung solist.
Elise Båtnes sammen med sin læremester Arve Tellefsen i 1999.
Foto: Anne Liv Ekroll / NRK- Jeg var nok heldig den gang, det var ikke så mange om beinet som det er nå. For meg var det å få anledning til å spille for folk og eventuelt gi noe til de som var til stede, det største ved å slippe til som solist, sier Båtnes, som fortsatt har den samme drivkraften med seg inn i det voksne musikerlivet.
- Musikk er fantastisk på den måten, man kan få store opplevelser selv samtidig som at de som lytter også forhåpentligvis får noe.
Virtuos som døråpner
Den erfarne solisten tror det kan være gode framtidsutsikter i vente for dem som får vist seg fram gjennom Virtuos.
- I musikk, som i det meste andre nå for tiden, er det ofte slik at man må "bli sett" for å få flere muligheter. Slik sett vil en konkurranse som Virtuos kunne være en døråpner for de deltakende.
Likevel - Båtnes synes selv at konkurransesituasjoner innen musikk kan ha lett for å bli litt kunstige, og råder derfor deltakerne i Virtuos til å holde fokus på selve musikken, framfor konkurransen. Det vil nesten alltid gi et bedre resultat, mener hun.
- Målet for de som deltar bør etter mitt syn være å fokusere på å formidle og gi noe til lytterne, fremfor å tenke på at man skal vise hvor god man er. Det er også viktig for meg som musiker og lytter å høre musikalsk innhold i tillegg til tekniske ferdigheter, sier hun, og er dermed
.Alt i alt synes den vordende Virtuos-dommeren det er en spennende oppgave hun nå går til.
- Jeg vet det finnes veldig mange gode unge musikere i Norge i dag, og jeg gleder meg til å få høre nye talenter!