På jakt etter viljen

- Jeg håper jeg får noen skikkelige overraskelser!

Arild Erikstad er juryformann for Virtuos 2008, og NRKs representant i dommerpanelet. Han har store forventninger til årets konkurranse.

Arild Erikstad

Arild Erikstad er kjent fra programmet Hovedscenen på NRK. Nå skal han lede Virtuos-juryen.

Foto: Scanpix

Erikstad, som kanskje er mest kjent som programleder for Hovedscenen på NRK, sitter i styret for Den europeiske kringkastingsunionen, EBU, som står som arrangør for den internasjonale finalen i Virtuos.

Han har lang erfaring som dommer i musikkonkurranser, og som musikksjef og plateprodusent gjennom 30 år er han vant til å spisse ørene og lytte. Det er en egenskap han venter å få god bruk for når bidragene til årets solistkonkurranse forhåpentligvis snart begynner å strømme inn.

Forventer nivåstigning

- Jeg regner med å få en uhyre vanskelig jobb, ler Erikstad.

- Og jeg forventer et ekstremt høyt nivå i år. Det er utrolig mange dyktige, unge musikere der ute.

Erikstad håper Virtuos vil friste unge solister over hele landet, og at antallet påmeldte også vil stige fra sist gang konkurransen ble arrangert i 2006. Han tror suksessen til den forrige norske vinneren, Tine Thing Helseth, vil kunne være en inspirasjon for nye, håpefulle solister. Helseth tok en strålende andreplass i den internasjonale finalen i Wien i 2006 , og har i tiden etterpå vært en etterspurt solist over hele Europa.

For den som kommer helt til den internasjonale finalen som Norges representant, venter en helt spesiell opplevelse.

- Det er en fantastisk uke, der man møter mange hyggelige mennesker og får masse inspirasjon.

Finale foran 50 000

Mange store navn har sprunget ut fra EBUs solistkonkurranse, blant annet var det her Leif Ove Andsnes fikk sitt store gjennombrudd tilbake i 1986. Erikstad bekrefter at konkurransen er en viktig arena for unge solister.

- Selve finalen foregår på en stor utendørsscene, med opptil 50 000 mennesker i publikum. I tillegg er det en stor fjernsynsproduksjon, noe som gjør at opptredenene når fram til agenter og orkestersjefer over hele Europa. Dermed blir alle som deltar sett, og det kan resultere i spennende engasjementer også for flere enn pristakerne på de tre øverste plassene.

Bare tanken på en opptreden i så stor skala kan kanskje sette selv den mest scenevante ut av spill, men i følge Erikstad takler de fleste dette overraskende bra.

- For den som vil gjøre karriere som musiker, er jo hele livet en konkurranse. Man må jobbe hardt for å nå opp, og selv de som lykkes blir hele tiden på sett og vis bedømt av både publikum og kritikere. For å klare det, og for å takle slike pressede situasjoner, holder det ikke å bare ha et rent talent - man må også ha en sterk vilje og tro på seg selv. For å bli en god solist må du ville stå frem.

- Overrask oss!

Nettopp vilje ønsker Erikstad å se – eller rettere sagt høre – mye til i Virtuos 2008. Når han setter seg i dommerstolen for årets konkurranse, er det med et ønske om å bli vippet litt av pinnen underveis.

- Jeg trenger ikke være enig i tolkningen en gang, så lenge jeg merker at det er en tydelig vilje bak. Jeg skulle gjerne ønske meg noen som tør å gjøre noe litt utenfor allfarvei og som makter å gjøre den klassiske musikken aktuell og levende i dag. Mer enn noe ønsker jeg å bli overrasket!

Og til de som vil delta og som kanskje sliter med repertoarvalget har han følgende stalltips:

- Finn noe du mestrer. Velg musikk du har et personlig forhold til, som lar deg bruke noe av deg selv og som får fram dine sterkeste sider. Det er evnen til å formidle som til syvende og sist er avgjørende.

Delta i Virtuos? Les mer her!

Heller rørende enn rasende fort

Erikstad og hans "meddommere" i juryen har bred og til dels ulik musikalsk bakgrunn, og han kan berolige med at alle deltakerne stiller likt, samme hvilket instrument man spiller eller hvor gammel man er. Han understreker også at Virtuos ikke er en talentkonkurranse i tradisjonell forstand.

- Enten man er 11 eller 19 år, så deltar man på like fot i denne konkurransen. Vi ser forbi alderen og konsentrerer oss om prestasjonen der og da – det er den som teller, sier Erikstad, og legger til at det heller ikke nødvendigvis er en fordel å velge teknisk krevende stykker.

- Et godt spilleteknisk grunnlag må selvsagt være på plass, men hvorfor gjøre det vanskelig for seg selv? Det er så mange gode teknikere, og da blir det tøffere å hevde seg. Vi i juryen vil selvsagt gjerne bli imponert, men langt viktigere er nok at vi blir berørt og at vi opplever unik musikkformidling, avslutter juryformann Erikstad.