Hopp til innhold

Biosphere, Bergenfilharmonien, bråk og Ballade

Elektronika-komponisten Geir Jenssen, med artistnavnet Biosphere, fikk en bestilling fra Bergen Filharmoniske Orkester - uten å kunne noter. Slikt blir det bråk av.

Komponisten Geir Jenssen, alias Biosphere

Komponisten Geir Jenssen, Biosphere

Foto: Randy H.Y. Yau

Men det er mange måter å lage musikk på. Geir Jenssen lyttet på Sjostakovitsj's symfonier, 15 i tallet. Her var det mye på ta av. Han merket seg visse takter han likte spesielt godt, og scannet disse fra partituret. Så arbeidet han videre med utskriftene, valgte ut visse stemmer, tok vekk andre, transponerte opp og ned og planla et helt musikkstykke med Sjostakovitsj-biter. Underveis matet han forslagene inn i datamaskinen, og kunne dermed følge prosessen også som lyd. Etter mye bearbeiding matet han det hele inn i et notasjonsprogram, og vips ble det et partitur for Bergenfilharmonien.

- I stedet for å starte med blanke ark, kunne jeg heller starte med Sjostakovitsj's sine ark. Jeg fant på den teknikken selv; å scanne inn dokumenter i et notasjonsprogram, og det synes jeg egentlig var ganske smart!

Les NRKs Nina Krohns anmeldelse av musikken her

Les NRKs anmelder Svein Terje Torviks anmeldelse av verket

Skandale

Men noen reagerte, da verket Shhoctavoski (et anagram for Sjostakovitsj) ble fremført på Borealisfestivalen i Bergen, 26. mars. På nettstedet Ballade gikk debatten høyt, blant debattantene var komponisten Torstein Aagaard-Nilsen Til artikkel på Ballade

Komponisten Torstein Aagaard-Nilsen

Komponisten Torstein Aagaard-Nilsen

Foto: Hans Jørgen Brun

-Jenssens stykke musikk for symfoniorkester ble kunstnerisk sett en katastrofe! Det er vanskelig å forstå hvorfor man skal invitere musikere inn på arenaer de ikke har forutsetninger for å beherske, uten å forsøke å kvalitetssikre det hele. / / Resultatet ble, etter min mening, at Biosphere-stykket mest sannsynlig er det dårligste BFO har vært nødt til å spille noen gang.

Heftig debatt

Aagaard-Nilsen fikk støtte, men det fikk Jenssen også, og dermed var musikklivets hissigste nettdebatt igang.

I Musikk i brennpunktet, NRK P2, onsdag 18. april tar vi debatten om debatten. Administrerende direktør for Bergenfilharmonien, Sten Cranner, er happy med det stykket orkesteret fikk. Publikum var fornøyet. Musikkviter og anmelder i Bergens Tidende, Erik Steinskog, fant også gode ting i det, men synes debatten har handlet altfor mye om komponistens bakgrunn og håndverk. Og Geir Jenssen selv skriver ikke for symfoniorkester omigjen, med mindre en hel masse betingelser er tilstede.

- Det er snakk om en uskolert komponist, hvertfall delvis, som blir invitert til å skrive et stykke for orkester, og da går det ikke an å komme i ettertid å fortelle at partituret ikke var hundre prosent perfekt.

Du hører Geir Jenssens stykke Shhoctavoski i Musikk i brennpunktet, onsdag 22. april kl. 21.03 i NRK P2, i opptak fra urfremføringen i Grieghallen 26. mars, med Bergen Filharmoniske Orkester, under ledelse av Peter Szilvay.

Endrer det debatten?