Hopp til innhold

Morgenandakten onsdag 24. mars

Hva skal vi gjøre med alt det onde i Bibelen?

Arve Juritzen
Foto: John Andresen / John Andresen

Hvordan kan du tro på en Gud som utførte så mange grusomme handlinger? Hvordan kan du kalle deg kristen og holde Bibelen hellig når den fordømmer så mye av det som er våre liv i dag?

Har du en tro har du helt sikkert fått disse spørsmålene. Jeg har fått de og i tillegg må jeg forsvare at jeg som homofil vil ha en plass i kirken.

Er anledningen riktig for å svare litt humoristisk pleier jeg å si at Bibelen inneholder seks refselser av homofili og 362 refselser av heterofili. Det betyr ikke at Gud ikke elsker heterofile. Det er bare det at de trenger mer rettledning.

Skal jeg svare mer seriøst begynner jeg med å sitere fra Paulus sitt brev til Efeserne:

Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.

Kvinner har modig valgt å se bort ifra dette og mange lignende sitater. De har tatt sin likeverdige plass i kirken, slik det skal være i vår tid.

Sist jeg måtte forklare min tro var det til en som kunne sin bibelhistorie. Han fortalte om over 250 grusomme og voldelige bibelsitater og ofte er det Herren selv som utøver eller oppfordrer til massedrap, voldtekt av kvinner og barn. Og i tredje Mosebok kan vi lese dette:

Hvis dere likevel ikke hører på meg, men setter dere opp mot meg, da vil jeg for min del sette meg opp mot dere i vrede og tukte dere sju ganger så hardt for syndene deres. Da skal dere spise kjøttet av deres egne sønner og døtre.

Hva skal vi gjøre med alt det onde i Bibelen? Skal vi fortsette å late som det ikke er der? Skal vi slutte å lese fra det gamle testamentet? Kan jeg fortsette å ha en kristen tro? Kan du?

Mange forklarer ondskapen med at det er bilder og lignelser, at det ikke er så konkret ment. Og det er ingen som lenger følger alle Guds regler fra det gamle testamentet. Heldigvis.

Bibelen ble til ved at noen tekster ble valgt ut og redigert. Og stadig får vi nye, moderne oversettelser der ord og meninger er justert. Slik har det alltid vært med grunnlaget for den kristne tro.

Så la meg avslutte så enkelt og banalt at det kanskje er klokt.

Gud angret og sendte Jesus for å rette opp i all ondskapen, for på ny å bygge opp det positive, det vakre.

På de beste sidene beskriver Det nye testamentet hjertevarm klokskap utført av pioner Jesus, som trosset gammel tro og skapte det gode ved å tenke nytt og annerledes.

Jeg velger å lese de sidene i Bibelen, og kalle det min tro.

Arve Juritzen

journalist, forlegger, medlem av Oslo bispedømmeråd og Kirkemøtet

Musikk: Anita Skorgan - "For vår jord"

Skog