Hopp til innhold
Kronikk

Utrygg havn?

Ledelsen på Oslo Havn bruker ufint spill metoder i kampen mot havnearbeiderne. Alt for å dekke over at det er arbeidsgiverne selv som står i veien for en mer effektiv havnedrift.

Demonstrasjon i Risavika havn

Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn, under en markering i Risavika havn. Da Norsk Transportarbeiderforbund varslet massedemonstrasjon stilte norske havneeiere, deriblant Stilluf Karlsen, opp og hadde en markering i forkant. En forlengelse av konflikten i Risavika havn utspiller seg nå i Oslo Havn.

Foto: Ellingsen, Tommy / NTB scanpix

«Skal norske arbeidsfolk ha en jobb å gå til? Eller skal alt overtas av underbetalte utlendinger som risikerer liv og helse? Skal det bli sånn at alle enten ender på NAV eller flytter papir? Du ser jo hvordan de har ødelagt tungtransporten. De skal ikke få gjøre de samme med oss.»

Tirsdag tok jeg turen til Oslo Havn for å møte noen av Norges mest omtalte folk de siste ukene. Havnearbeiderne la ikke noe mellom da praten først begynte å gå. De er forbanna. Det skjønner jeg godt.

Den som har fulgt styreleder i Oslo Havn KF, Bernt Stilluf Karlsens uttalelser om saken, kan lett få inntrykk av at havnearbeiderne er en gjeng overbetalte latsabber som står i veien for effektiv drift av havna. I virkeligheten er det omvendt.

Viktige, effektive og fleksible

Havnearbeiderne er viktige. De sørger for trygg drift av havnene, og har over 200 timer sikkerhetskurs. De kan ikke erstattes uten at det går utover sikkerheten.
Havnearbeiderne er fleksible og jobber når det trengs. De har bare én fast fridag i året. Både julaften og 17. mai er det havnearbeidere på jobb hvis det trengs.

Tross all retorikken fra ledelsen på havna er det arbeidsgiverne som står i veien for en mer effektiv havnedrift. De har avslått flere tilbud fra havnearbeiderne om rullerende lunsjordning, som ville gjort driften av havna mer effektiv.

Havnearbeiderne er viktige.De kan ikke erstattes uten at det går utover sikkerheten.

Bjørnar Moxnes, leder i Rødt

Ja, du leste riktig. Du har kanskje hørt noe annet i media, men havnearbeiderne sier seg villige til å droppe felles lunsj. Det er arbeidsgiverne som sier nei.

Grunnen? Å spise på skift krever at det ansettes et par folk til, sånn at antallet folk per konteiner går opp og sikkerheten ivaretas. Det vil ikke arbeidsgiverne betale for. Hvis Stilluf Karlsen vil kritisere den som sørger for at havnearbeiderne har felles lunsj, burde han derfor ta seg en grundig titt i speilet. Og ringe sine venner i NHO.

Ufint spill

Oslo Havn KF er et kommunalt foretak, eid av kommunen. Denne uka ble det kjent at ledelsen i Oslo Havn KF sammen med arbeidsgiverne i NHO Logistikk og Transport har laget en hemmelig strategi for å sabotere tariffavtalen og kvitte seg helt med havnearbeiderne.

I planene Oslo Havn har lagt fram kommer det klart fram at lossing og lasting av skip skal gjøres uten spesialiserte losse- og lastearbeidere. Jobben skal i stedet gjøres av løsarbeidere og skipsansatte med mangelfull opplæring og språkkunnskaper. Det blir litt billigere. Og mye farligere.

Det blir litt billigere. Og mye farligere.

Bjørnar Moxnes, leder i Rødt

Strategien de har brukt er full av ufine metoder. De har spredt feilaktige anklager i offentligheten, om at hele havna står stille i to timer under lunsjen. Sannheten er at to av seks kraner står stille, og pausen varer i 45 minutter. Og den pausen er de ansatte som nevnt åpne for å endre på.

De har også påstått at havnearbeiderne tjener 605.000 kr årlig på å jobbe 28,5 timer i uka. Sannheten er at havnearbeiderne tjener 170 kr/t. Om de så jobbet alle timene sine med 100 prosent tillegg, ville de ikke tjene mer enn omtrent 500.000 med det timeantallet. Styreleder Stilluf Karlsen hadde forøvrig en inntekt på litt over to millioner i fjor. Hvis han mener at havna må bli mer kostnadseffektiv, kan han kanskje begynne med sin egen lønn?

Demonstrasjon i Risavika

Havnearbeidere under en markering.

Foto: Ellingsen, Tommy / NTB scanpix

Svarte uklart

I tillegg til mediekampanjen har arbeidsgiverne aksjonert mot tariffavtalen. De har latt være å innfri tariffavtalens bestemmelse om å ansette flere faste når andelen innleide arbeidere går over 10 prosent. I år har andelen innleide i arbeid ligget på 16 prosent, likevel varsler selskapet oppsigelse av fire fast ansatte. Og likevel klager de på at losse- og lastekontoret sliter med å stille med nok folk i perioder. De har jobbet systematisk for å stille hardtarbeidende mennesker i et ufortjent dårlig lys. Alt dette burde de beklage.

Arbeidsgiverne har jobbet systematisk for å stille hardtarbeidende mennesker i et ufortjent dårlig lys.

Bjørnar Moxnes, leder i Rødt

Rødt tok opp saken med byråd for samferdsel og miljø Guri Melby i bystyret. Stiller hun seg bak metodene havneledelsen har brukt, og er dette i tråd med Oslo kommunes arbeidsgiverpolitikk?

Melby prøvde å ro seg unna med å vise til at Oslo Havn er et kommunalt foretak som ikke er bundet til kommunens regler. Et interessant svar, med tanke på at det i Oslo Havn KFs vedtekter står det stikk motsatte: «Oslo kommunes instrukser og regelverk som er eller blir vedtatt av bystyret eller byrådet, skal være bindende for Oslo Havn KF.» Men det er lov å gjøre feil. Jeg håper hun raskt kan komme med et nytt svar.

Handler om å bry seg

Havnearbeiderne strekker seg langt for å skape gode og effektive havner. Det eneste de ber om til gjengjeld er en tariffavtale som sikrer et minimum av frihet og forutsigbarhet. Stilluf Karlsen og arbeidsgiverne kaller det monopolvirksomhet.

Denne saken handler trolig ikke om deg. Men den handler om å bry seg: Hva slags arbeidsliv vil vi ha?

Bjørnar Moxnes, leder i Rødt

I så fall er vel også det legene driver med monopolvirksomhet? På sykehus kan ikke hvem som helst ta seg jobb som lege og operere i vei. Det handler blant annet om sikkerhet. På samme måte er det med havnearbeiderne. Likevel ønsker Stilluf Karlsen at hvem som helst skal kunne gjøre havnearbeidernes jobb og losse og laste i vei konteinere på 15 tonn.

Det finnes bare et par hundre havnearbeidere i Norge. Derfor handler trolig ikke denne saken om akkurat deg. Men den handler om å bry seg. Hva slags arbeidsliv vil vi ha? Nå er det havnearbeiderne, neste gang er det noen andre. Hvis du ikke står opp for dem i dag, kan du ikke regne med at noen står opp for deg den dagen noen går løs på dine arbeidsforhold. Da får du fort valget mellom papirflytting og NAV.