Denne teksten er en replikk til Henrik Hellstenius' kronikk «Hvem har ansvaret for dårlig kunst-TV?» (12. desember).
Da fjernsynssendingene begynte i Norge i 1960, uttrykte daværende statsminister Einar Gerhardsen store forhåpninger til hva det nye mediet skulle oppnå for ulike deler av samfunnet. «Lisenskontrolløren» er en satirisk programserie der vi har latt den prisbelønte programskaperen Njål Engesæth grave i arkivene, for å se hvordan fjernsynshistorien fremstår i dag.
Å undersøke seg selv er krevende. Vi som jobber i NRK vet mye om intensjoner, rammer og hvorfor noe ble vellykket mens noe annet falt mindre heldig ut. «Lisenskontrolløren» er derfor ingen objektiv eller faglig gjennomgang av flere tiår med kulturprogrammer, men et skrått blikk på fjernsynshistorien, på feltene kultur, barn, underholdning og folkeopplysning.
Se alle episodene av «Lisenskontrolløren» her!
Skiftende medielandskap
Henrik Hellstenius har oppfattet programmet om kultur som et angrep på kunsten generelt og kunstformidlere spesielt. Det var ikke intensjonen. Engesæth omtaler da også flere av sine tidligere kolleger med stor varme. TV-utviklingen går utrolig raskt, og det skal ikke mange årene til før et fjernsynsprogram blir et bilde på en annen tid.
«Lisenskontrolløren» viser mange og ulike forsøk på kulturformidling på TV. At enkeltinnslag kan virke eksotiske på oss i dag, betyr ikke – som Hellstenius foreslår – at det er noe «galt» med kunsten, eller for den saks skyld med formidlingen, men de sier noe om utviklingen i samfunnet og i kulturlivet, og også i NRK. Oppdraget vårt er å formidle viktige og spennende historier fra kulturfeltet på en måte som treffer seerne i et stadig skiftende medielandskap. Først i møtet med publikum får våre programmer verdi. Lisenskontrolløren handler derfor like mye om utvikling av TV-mediet som om de ulike samfunnsområdene.
Stor definisjonsmakt
NRK er nærmest alene om å lage kulturprogrammer på TV i Norge. Det gir oss stor definisjonsmakt, og det er viktig at vår rolle diskuteres. Hellstenius skriver at tilbakeblikket på kulturprogrammene i NRK viser at ledere i NRK gjennom flere tiår har sviktet. For NRK er det vesentlig med en pågående debatt rundt vår programproduksjon, og det er betimelig at ansvarlige ledere blir konfrontert med beslutninger og prioriteringer.
Likevel er det vanskelig å kjenne seg igjen i den beskrivelsen Hellstenius gir av oss. Han fremstiller ledere i NRK som despoter som «ansetter programledere, som kaster programledere», som er «kunstignorante», uinteresserte og bare opptatt av seertall. Det er mulig Hellstenius først og fremst bruker disse karakteristikkene retorisk, siden han ikke har brydd seg med å dokumentere dem.
FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook og Twitter
Journalistikk og kultur
Men på ett punkt må jeg gi ham rett: Flere av NRKs ledere på kulturfeltet er journalister, inkludert meg selv. Og her er vi kanskje ved et kjernespørsmål. Skal NRKs kulturprogrammer være lagd av kunstnere, eller skal de være journalistisk basert? Skal NRKs rolle på kulturfeltet først og fremst være å formidle ulike kunstuttrykk, eller skal vi forholde oss til dem journalistisk: Stille spørsmål, undersøke, forklare, kommentere, noen ganger også provosere? Er vår oppgave å henvende oss mest til de kulturkyndige og svært kulturinteresserte, eller er det allmennkringkasterens oppgave å prøve å nå så mange som mulig med godt kulturinnhold?
NRKs kulturtilbud er svært mangfoldig. På P2 har vi ukentlig spesialprogrammer om samtidsmusikk, bildekunst, litteratur og verdispørsmål, i tillegg til daglige nyhets- og fordypningsprogrammer som henter stoff fra et bredt kulturspekter. På TV formidler vi både orkestermusikk, jazzimprovisasjon og Nordisk Råds kulturpriser, og lager faste magasinprogrammer om litteratur, film og visuell kunst. Samtaleprogrammet «Brenner» fikk Gullruten i vår. Dessuten eksperimenterer vi litt, i høst med kulturquiz og et skråblikk på historien, som i «Lisenskontrolløren». Det er altså feil at vi «ikke prioriterer å utvikle nye og annerledes konsepter». Vi bruker mye tid på å diskutere hva som er fremtidens kulturtilbud på TV, nå som seervanene er i hurtig endring. Henrik Hellstenius er svært velkommen til å være med i denne diskusjonen.