– Det dreier seg om å finne smarte løsninger på fremtidens problemer når det gjelder trafikkavvikling her i distriktet.
Det sier Kjell Anders Lier, leder i Miljøpartiet de Grønne (MDG) i Tønsberg. Partiet vil heller ha en ferge enn en ny fastlandsforbindelse mellom Nøtterøy og Tønsberg.
– Vi ønsker å se på litt smartere metoder for å dempe trafikkveksten, sier Lier og fortsetter:
– Det vil koste en brøkdel av hva en ny bru mellom Kaldnes og Korten vil gjøre. Vi er nødt til å finne løsninger som gjør at privatbilistene går ned og at kollektiv, gang og sykkel går opp.
- Les også: Politisk nei til Kaldnes-Korten-bru
– Det er gjennomførbart
I forslaget fra MDG skal båten stoppe på Vear, Munkerekka på Nøtterøy, Husøy, Husvik, Ørsnes og på brygga i Tønsberg.
Fergeløsningen er kun en del av en pakke partiet har tenkt ut for å løse trafikkutfordringene i Tønsberg. De ønsker også en utbygging av sykkelveier.
– Dette er gjennomførbart, sier han og referer til elvemetroen i Fredrikstad:
– Den er gratis og har blitt utvidet med flere stoppesteder. I fjor fraktet den nærmere en million passasjerer, og trafikkveksten i Fredrikstad går ned.
- Les også: