Hopp til innhold

Flere strekninger med 110 km/t

Denne helgen åpnet nye strekninger med 110-soner på E18 gjennom Vestfold.

Trafikk på E18.

Bildet er fra åpningen av nye firefelts E18 mellom Sandefjord og Larvik (Arkivfoto).

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Strekningene det gjelder er mellom Kopstad og Helland, og fra Eik i Buskerud til Hanekleivtunnelene, men da kun i sørgående løp.

– Det var meningen at det også skulle økes til 110 km/t i nordgående, men dessverre oppstod det en feil når de skulle gjøre jobben der, så det blir utsatt til uka, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) til NRK.

Les også:

Stadig flere strekninger

Ifølge statsråden er det heller ikke lenge før fartsgrensen øker mellom Botne- og Brekketunnelen.

– Det gjøres noen trafikksikkerhetstiltak, som blant annet innebærer midtdelere på deler av veien, men så fort disse arbeidene er over blir det 110 km/t også her, sier Hoksrud.

Bård Hoksrud

Statssekretær, Bård Hoksrud (Frp), er godt fornøyd med at stadig flere strekninger på E18 gjennom Vestfold får 110-sone.

Foto: Odd Ragnar Lund / NRK

Han har inntrykk av at folk er fornøyd med den nye fartsgrensen. Det viser seg at bilistene kjører godt under 110 i høyrefeltet, og at det kjøres omtrent i 110 i venstre, kanskje to til tre km/t over. Det har heller ikke vært noen alvorlige ulykker, så Hoksrud mener det viser at det var på høy tid å øke fartsgrensene.

– Mener du at folk har mer respekt for fartsgrensen når det går såpass fort?

– Med de tilbakemeldingene som kommer så er det ingenting som tyder på noe annet enn at dette er noe som folk følger og respekterer, sier Hoksrud, som legger til at gjennomsnittsfarten nesten ikke gått opp som selv om fartsgrensen har økt fra 100 til 110 km/t.

Variable skilt

Med de nye digitale skiltene er det mulig å endre fartsgrensene dersom det er behov for det, ved et stort snøfall eller en ulykke for eksempel.

Hoksrud sier at de i utgangspunktet ønsker å gjøre det, men etter å ha snakket med svenske myndigheter, som har hatt noen dårlige erfaringer med dette, skal de nå se nærmere på saken før de konkludere endelig.

– Det kan bli sånn at når man setter ned fartsgrensa så bryr ikke folk seg om å kjøre etter forholdene, men det skal en alltid gjøre. Fartsgrensa viser bare hva en maksimalt kan kjøre i, også skal en følge føreforhold og værforhold, sier Hoksrud.

Men håpet er å kunne operere med variable fartsgrenser, slik at bilistene blir varslet dersom det har skjedd noe som gjør at en lavere fartsgrense er fornuftig.

I 2017, når siste delen av E18 gjennom Vestfold er ferdig, skal det være 110 km/t gjennom hele Vestfold, ifølge Hoksrud.