Seksjonsleder Gunnar Hasle sier de hele tiden jobber for å finne løsninger som gjør at de kan bruke mindre salt. Det gjelder så vel saltmengde som antall kilometer som blir saltet.
Les også:
Mindre arbeid på E18 til vinteren
De mest trafikkerte veiene saltes
– Vi har merket av en del veier som er så sterkt trafikkerte at vi må kreve bar veibane om vinteren. Det gjelder selvsagt E18, men også andre veier som for eksempel FV 40 – Lågendalen, FV 35 Bispeveien, FV 303 kystveien fra Jarlsberg Travbane til Larvik, Hortensveien mellom Horten og Tønsberg og hovedveien fra Tønsberg til Verdens ende på Tjøme, sier Hasle.
Det er også andre strekninger som de ønsker skal være bare om vinteren, men det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Ved streng kulde og mye snø må E18 og de mest trafikkerte hovedveiene prioriteres.
– Vi kommer ikke utenom salt, sier Hasle, vi kjenner ikke til andre metoder som gjør samme jobb. Det vil si at vi salter på tre måter: Det er med bare salt, med en slapseblanding av salt og vann og med 21 % saltvann, sier han.
Vær og temperatur avgjør mye
Det er været og temperaturen som avgjør metode og omfang.
– Vi håper å kunne bruke mindre salt enn tidligere år og at vi også kan redusere omfanget, sier han. Veisaltingen her i landet er som den er i mange andre land i Europa, sier han.
Sand der ikke noe alternativ. På bar, men glatt veibane har ikke sand noen effekt. Sanden blåser bort.
Det viktigste er uansett at bilistene kjører etter forholdene.
– En måte å bedre sikkerheten på er selvsagt å sette ned fartsgrensen, men vår erfaring er at bilistene ikke respekterer det, sier Hasle.