Hopp til innhold

Mindre arbeid på E18 til vinteren

Arbeidene på E18 i Vestfold er langt fra ferdig, men det blir mindre aktivitet til vinteren. Anleggsarbeidet er foreløpig i god rute. Vintervedlikeholdet blir forsterket på strekningen de neste månedene.

Created by InfoDispatcher

Trafikk på E18 Vestfold

Folk som kjører på E18 mellom Tønsberg og Larvik ser at utvidelsen av veien til fire felt tar form.

– Vi er i rute, ja kanskje litt foran skjemaet i øyeblikket, sier prosjektleder for E18-utbyggingen Steinar Aspen. Det betyr likevel ikke at veien slik det ser ut nå, blir ferdig før planlagt neste høst, sier han.

Det er en del som lurer på om det begynner å bli ferdig, etter som det på visse strekninger er færre arbeidere og maskiner enn ellers. Til det forklarer Aspen at mye av det synlige arbeidet som krever volum av maskiner, utstyr og arbeidere har kommet langt.

Typisk sommerarbeid gjenstår

Prosjektleder Steinar Aspen

Prosjektleder Steinar Aspen

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Det er en god del arbeid som ikke synes så godt som pågår og som også skal fortsette gjennom vinteren.

– Veldig mye av det som gjenstår er typisk sommerarbeid, sier Aspen. Det dreier seg for eksempel om asfaltering av det som heter slitedekket, altså det siste toppdekket som trafikken skal kjøre på når veien er ferdig. Vi bygger 24 kilometer tofelts vei. Det betyr jo 48 kilometer med tofelts, og det er mye asfalt, sier Aspen.

Alt skal merkes også. I tillegg er det andre viktige arbeider som tar veldig langt tid.

Omfattende elektroinstallasjoner

Det er veldig mye avansert elektronikk som skal på plass før veien kan benyttes. Det skal bygges store automatiske visningstavler ved alle avkjøringer og bruer, forklarer Aspen. Disse skal fjernstyres fra veitrafikksentralen. Det skal også settes opp variable fartsgrenseskilt og andre elektroniske skilt som blant annet brukes ved stenging, omkjøring, innsnevring og annet tilsvarende.

– Det er nok behov for den tiden som er satt av. Husk, vi har ikke mindre enn sju kryss på strekningen der de store tavlene skal opp, sier Steinar Aspen.

I tillegg gjenstår selvsagt en del sluttarbeid, arbeid som ikke er så lett å se.

Ber bilistene være obs på vinterføret

Statens vegvesen vil kommende vinter være ekstra oppmerksom på vinterføret på strekningen. De ber bilistene være det samme.

- Det blir et forsterket vintervedlikehold på strekningen. Vi har forsterket midtoppmerking og det skal være godt med lys hele veien. Hastigheten skal også være 70 km/t, sier Aspen.

- Men, legger han til - det viktigste er bilistene selv er oppmerksom og forholder seg til det tilbudet vi gir. Strekningen har kun midtoppmerking og ikke fysisk skille mellom kjørefeltene. Det betyr at det er muligheter for møteulykker. Vi håper derfor at alle som kjører på veien er oppmekrsom på det. Vi kan ikke gjøre mer enn vi gjør der i vinter, sier Aspen.

Hesby-krysset

Arbeidet på E18 går fremover som her ved Hesbykrysset. Men det blir mindre aktivitet her vinterstid.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark