Den har ligget som et forslag siden nittitallet, men nå er det gitt grønt lys for å bygge en egen beplantet hagebro over kanskje verdens mest kjente elv, Themsen. Skuespillerinnen Joanna Lumley, mest kjent som «Patsy» i komedieserien «Absolutt fabelaktig» fra NRK, foreslo opprinnelig broen som en minnebro for avdøde prinsesse Diana.
Etter over 15 år ut og inn av forskjellige skuffer, starter prosjektet i år, og skal ta litt over tre år å gjennomføre.
Tett mellom broene
Det er ikke mangel på krysningspunkter over Themsen i sentrum. Til sammen ni broer ligger ved siden av hverandre på de drøye 3 kilometerne fra Westminster Bridge i vest, og til London Bridge i øst. Sju av de ni kan krysses til fots, hagebroen blir dermed den åttende.
Totalt er det 34 broer som krysser Themsen i London
De nærmeste naboene blir Waterloo Bridge og Blackfriars Bridge, som ligger under en kilometer fra hverandre. Vittige tunger har påpekt at det snart blir vanskelig å se Themsen på grunn av alle broene.
På nordsiden av den planlagte hagebroen ligger i dag undergrunnsstasjonen Temple. En liten, men ofte travel, undergrunnsstasjon fra 1870 som er lett å overse, der den ligger klemt sammen mellom to bilveier på Victoria Embankment. Når broen står ferdig, vil den få trappen til broen over seg.
(Saken fortsetter under bildet)
På motsatt side er det noe roligere, og vi finner blant annet South Bank Studios, TV-studioene til den private TV-kanalen ITV, hvor Fredrik Skavlan spiller inn sine programmer når han er i London. Ellers en svært populær strekning for turister eller andre som vil slippe unna biltrafikk og gå langs Themsen.
Strekningen over vil være på 367 meter, og være beplantet med trær, busker og blomster og skal fungere som en grønn lunge i den hektiske broen.
Fikk støtte av borgermesteren
Londons forrige borgermester, Ken Livingstone fra Labour, vendte tommelen ned for forslaget, mens den sittende borgermesteren, Boris Johnson fra de konservative, ga nylig sin godkjennelse til prosjektet.
– Hagebroen vil bli et nytt, fantastisk landemerke for London, samtidig som det sikrer regenerering og økonomisk vekst på begge sider av Themsen. Den skaper en fantastisk oase av ro i hjertet av vår by og gi støtte til våre planer om å oppmuntre til å gå i byen, sa en entusiastisk Johnson etter godkjennelsen.
Borgermesteren er en ivrig tilhenger av fysisk aktivitet, særlig sykling, og har også et stort press på seg for å få ned forurensningen i London, som er Europas verste.
Det regnes med at den nye broen vil bli nok en turistmagnet. Rause anslag antyder at broen kan trekke så mange som 3,5 millioner ekstra besøkende til London.
Offentlig plass i privat eie
Men selv om den nå er godkjent av offentlige myndigheter, og deler av den skal finansieres med offentlige penger, er det en privat stiftelse som skal drifte broen.
Stiftelsen heter The Garden Bridge Foundation, er blir dermed de som bestemmer når den skal være åpen og ikke minst hvem den skal være åpen for.
Nettopp dette har gjort broen kontroversiell. For stiftelsen har annonsert at den vil kun være åpen på dagtid, og de har også annonsert at de kommer til å stenge den helt for publikum fordi det skal avholdes private selskaper på broen.
I tillegg skal det bygges en egen terrasse over broen på nordsiden som også skal leies ut hver helg i sommerhalvåret. Det kommer ikke være lov å sykle over broen, noe som har opprørt mange pendlere og sykkelentusiaster i den britiske hovedstaden.
I tillegg vil grupper på flere enn åtte personer må søke om tillatelse på forhånd på grunn av frykt for demonstrasjoner på broen. Strenge regler om sykling finnes i de fleste offentlige parkene, men begrensninger på grupper er nytt.
– Jeg ble sjokkert over å se at broen skal få 60 millioner pund (om lag 690 millioner kroner) fra det felles transportbudsjettet til borgermesteren og staten, men folk flest har likevel ingen forkjørsrett, sa Darren Johnson fra partiet De Grønne til avisen The Independent allerede før den broen fikk grønt lys.
Men når NRK henvender seg til stiftelsen, hevder de at dette vil føre til minimale problemer.
– Broen kommer til å være åpen for allmennheten, og gratis. Den blir forvaltet og driftet av Garden Bridge Trust, som er en veldedig organisasjon som også er ansvarlig for pengeinnsamling og vedlikehold. Vi utreder muligheten for å arrangere et begrenset antall private arrangementer (opp til 12) på broen hvert år. Vi vil gjøre alt for å sikre at broen holdes åpen for publikum, men det kan skje at den blir stengt. Overskuddet vil gå til vedlikehold av broen, skriver kommunikasjonsmedarbeider Harry Zelenka Martin i Garden Bridge Trust i en e-post til NRK.
Han legger til at broen vil ha de samme stenge- og åpningstidene som etablissementene for øvrig i området. De andre London-broene er åpne døgnet rundt.
Bydelsmyndighetene i Westminster har bekymret seg over at hagebroen vil stenge for utsikten fra begge nabobroene mot berømte landemerker, men konkluderte med at den nye utsikten til broen vil kompensere for dette.
Dyr bro
Arbeidet med den etter hvert 6.000 kvadratmeter store broen starter senere i år, og broen skal stå ferdig sommeren 2018. Men det gjenstår et godt stykke arbeid – og penger. Totalt trenger stiftelsen 175 millioner pund, eller over to milliarder norske kroner til prosjektet.
Så langt er over 110 millioner pund på plass.
Ideen startet altså som et ønske om en minnebro over prinsesse Diana i 1999, men blir nå til «The Garden Bridge» eller Hagebroen.
– Vi har ingen planer om å dedikere noen del av broen til avdøde prinsesse Diana, sier Harry Zelenka Martin i stiftelsen.
Men Joanna Lumley får stadig æren for den opprinnelige ideen. Til slutt syntes noen den var så absolutt fabelaktig at den omsider ble satt ut i live.