– Det stor forskjell på hvor flinke lærerne er til å lære bort faget sitt, sier Eiril Fuglem Renå, som går i 10. klasse ved Selbu ungdomsskole.
Det vil Utdanningsdirektoratet ha en slutt på og har derfor plukka ut 36 skoler fra hele landet til ei ny storsatsing.
Fagpersonell skal ut i skolene for å skreddersy lokale opplegg hvor målet er å forankre kunnskapen i den enkelte skole, ikke i tilfeldige lærere.
– Vil delta i klasserommet
Selbu er en av 36 norske skoler som er valgt ut for å være med i et pilotprosjekt som skal fornye ungdomsskolen.
Hvordan læreren legger opp timen og formidler kunnskapene har alt å si for hvor mye elevene sitter igjen med.
– Vi lærer mer når vi får delta i timene, sier Fuglem Renå.
Alle får være med
I tillegg til lesing og regning er det lærerens klasseledelse som skal heve nivået blant elevene.
– Lærerne må være sammen med elevene og hjelpe de i ulike prosesser. Når lærerne klarer å skape rom for læring lykkes de, sier professor May Britt Postholm, som jobber ved lærerutdanninga ved NTNU.
Høsten 2013 får samtlige 1250 av landets ungdomskoler mulighet til å delta i prosjektet.