Den nye brua skal gå over Vettastraumen, slik at Kvernhusvik Skipsverft ikke stenges inne. Det betyr at folk på Frøya får knapt fire kilometer lengre bilvei til fastlandet.
Varaordfører Øyvind Johansen på Frøya er sjokkert over vedtaket, og utelukker ikke at forbindelsene mellom de to øykommunene fortsatt vil være kjølige en tid framover på grunn av dette.
Miljøverndepartementets vedtak:
Miljøverndepartementet overprøver ikke Hitra kommunes vedtak om nytt trasévalg for Rv 174.
Departementet godkjenner kommunedelplanen i samsvar med Hitra kommunes vedtak om trasévalg for Rv 714 med bru over Vettastraumen. Innsigelsen fra Statens Vegvesen tas ikke til følge fordi konflikten i liten grad berører nasjonale eller vesentlige regionale samferdselsinteresser. Hensynet til kommunens vurderinger veier tyngst. Vegen blir 3,8 kilometer lenger enn med trasé over Dolmsundets østre del. Kvernhusvik Skipsverfts interesser blir ivaretatt.
Miljøverndepartementet fattet i 1996 avgjørelse i saken etter at Statens Vegvesen og Frøya kommune hadde innsigelser til Hitra kommunes valg av trasé. Vedtaket innebar at vegtrasé/bru over Dolmsundets østre del skulle legges til grunn for videre planlegging. Reguleringsplan for denne traséen ble godkjent av kommunen i 1997. På bakgrunn av blant annet nye fagrapporter og press fra næringslivet lokalt, valgte kommunen å starte arbeidet med en ny kommunedelplan i 1999. Kommunestyret vedtok i den sammenheng enstemmig det vestre alternativet over Vettastraumen.
Kvernhusvik Skipsverft er en av de største arbeidsplassene i området. En bru over Dolmsundets østlige del ville på grunn av seilingshøyden kunne bli til hinder for nåværende drift og ekspansjonsmuligheter for verftet. Ved å velge
en brukryssing vest for verftet fjernes denne usikkerheten.
Departementet legger videre vekt på at den samfunnsøkonomiske nytten for de to vegalternativene er tilnærmet like og at det ikke foreligger slike
nasjonale eller regionale samferdselsinteresser at det er grunnlag for å sette kommunenes vedtak til side.