Hopp til innhold

Brubygging på vaklende treklosser

Dagen etter brukollapsen på Leangen som kostet to mennesker livet, oppdaget en privatperson at en annen bru i Trondheim som samme entreprenør bygger, sto på vaklende treklosser før støping.

Bru under oppføring E6 sør/faksimile Adresseavisen

En privatperson tok bilde av treklossene som var stablet under stillaset. De synes også så vidt i bildet NRK tok få dager etter ulykka på Rotvoll.

Foto: montasje / NRK

Bru ved City Syd i Trondheim

Denne brua ved Jon Aaes vei på Tiller var under bygging, og stillaset hvilte på dårlig stablede klosser.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK Trøndelag
Brukollaps i Trondheim

Brua på Leangen raste sammen om ettermiddagen 8. mai.

Foto: Hege Tøndel Jonli / NRK

Personen tok bilder av brua og sendte dem til politiet.

Samtidig som brukonstruksjonen hvilte på vaklende treklosser, gikk det normal trafikk av biler og gående under, skriver Adresseavisen.

– Det er ikke slik man gjør det på en stor, bærende konstruksjon. Ved en liten skjevbelastning, kan det rase sammen, sier førsteamanuensis Jan Arve Øverli ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU.

To personer mistet livet i brukollapsen på Leangen onsdag 8. mai.

Entreprenørselskapet Reinertsen satte i gang en intern gransking i samarbeid med SINTEF for å finne årsaken til at brua raste sammen.

– Helt vill stabling

Ifølge Adresseavisen er likhetspunktene mellom brua som raste sammen og brua som hvilte på vaklende treklosser på E6 ved City Syd i Trondheim, mange.

Teknikken som er brukt, er den samme, understøttelsen fra Master Solutions er også den samme, og Reinertsen er entreprenør mens Statens vegvesen er byggherre.

Personen som tok bildene av brua, har teknisk bakgrunn og reagerte på konstruksjonen. Bruk av treklosser som understøttelse er ikke uvanlig, men de skal være stablet på en helt annen måte.

Øverli betegner stablingen av klosser under stillaset som «helt vill».

Stablingen av treklossene er nå rettet opp.

– Jeg har ingen annen kommentar til det enn at jeg har registrert at det nå er endret slik at det forhåpentligvis er sterkt nok. Det er bra at man tar det alvorlig. Vi kan ikke ha en slik ulykke igjen, sier politiadvokat Aage Sliper Midling i Sør-Trøndelag politidistrikt til avisen.

Presenterer årsaken til ulykken på fredag

Kristian Reinertsen

Kristian Reinertsen, direktør i Reinertsen AS.

Foto: NRK

Direktør Kristian Reinertsen i Reinertsen AS forteller at selskapet etter ulykken på Leangen hadde en ordinær gjennomgang av bruprosjektet ved City Syd. Den førte til at feil ble rettet opp.

– Årsaken til ulykken på Rotvollhaugen bru vil det bli svart på i forbindelse med pressekonferanse på fredag. Det jeg kan si er at vi i lys av ulykken på Rotvollhaugen bru har hatt ekstraordinære gjennomganger av reisverket på prosjektet E6 Sør ved City Syd.


For to uker siden valgte politiet å hente inn sakkyndige til etterforskningen av brukollapsen i Trondheim. Så langt er ingen konklusjoner om årsaken kjent, men særlig det midtre stillaset er blitt ansett som interessant.

Politiet etterforsker bredt

– Alle ser at det er på midten brua har rast sammen, men vi kan ikke spekulere på hvordan det har skjedd, sier politiadvokat Midling til Adresseavisen.

Han understreker overfor NRK Trøndelag at politiet etterforsker bredt.

– Vi vil finne ut hva som har skjedd. Vi avhører vitner på vanlig måte, og de sakkyndige er i gang med jobben sin. Vi har ikke konkludert ennå, sier Midling til NRK.no.

Han regner med at politiet får Reinertsens egen rapport i løpet av onsdag eller torsdag.

– Det vil jo være en partskonklusjon, men innholdet i den er uansett interessant for oss, sier Midling.

– Når vi er ferdige med etterforskningen, må vi se på om noen må stilles til ansvar.

Det var en kvinnelig bilfører og en mannlig bygningsarbeider som mistet livet da brua som var under bygging på Leangen i Trondheim, kollapset onsdag 8. mai. Så langt er ingen siktet eller mistenkt i saken.