19. mars i år
i Engnesdalen i Kåfjord kommune i Lyngen.To dager etter ulykken var Norges Geotekniske Institutt (NGI) på befaring ved skredet, for å gjøre skredtekniske undersøkelser, og vurdere valgene de skredtatte hadde gjort i forkant.
- Les også:
- ALT OM:
I videoen fra befaringa under viser senioringeniør for naturskade ved NGI, Kjetil Brattlien, at snøforholdene i området utgjør «oppskriften på en ulykke».
Brattlien sier til NRK at det er rart at følget valgte en så bratt og smal løype denne dagen.
Han tror det skjebnesvangre valget kan ha hatt sammenheng med at franskmennene ikke fant skredvarsel på sitt eget språk.
(Saken fortsetter under bildet)
Lette etter skredvarsel på fransk
– Jeg tror ikke de ville kjørt i det terrenget dersom de hadde visst at det var skredfare tre. De franske guidene hadde på forhånd prøvd å finne ut om det var noe skredvarsling i Norge, og fant at det ikke var det.
Dagene før ulykken, var skredfaren varslet til nivå to, altså moderat skredfare. Omtrent samtidig som ulykken skjedde, ble det oppjustert til markert skredfare, nivå tre.
– Men varslingen var ikke tilgjengelig for dem, så det spiller ingen stor rolle hvor stor skredfare som ble meldt, sier Brattlien.
(Saken fortsetter under videoen)
Video: Senioringeniør Kjetil Brattlien viser hvorfor snøen var utrygg
Valgte oppsiktsvekkende farlig rute
Til NRK opplyser Brattlien at skituristene valgte ei spesielt farlig rute ned fra fjellet denne dagen.
– Terrenget var veldig bratt, og de kjørte ned i en smal dal hvor snøen samlet seg. Da er muligheten stor for å bli begravd dypt i snøen ved et eventuelt skred.
En av videoene viser blant annet at snøen i området var svært ustabil, fordi den var delt opp i flere lag.
- Les også:
- Les også:
Satte utfor samtidig
Brattlien peker også på at alle i gruppen valgte å kjøre ned samtidig. Det gjør at alle ble eksponert for faren samtidig, og det førte i dette tilfellet til at alle seks i følget ble tatt av skredet.
– Det er en av mange årsaker til at denne ulykken ble så stor og tragisk, sier skredeksperten.