Hopp til innhold

Mener «Idol junior» er hjerterått

Flere tidligere barnestjerner er kritiske til nye «Idol junior» på TV 2, som starter nå i høst. Musikkprodusent Terje Welle Busk føler avsky for konseptet, og sier at det er hjerterått.

Terje Welle Busk

Musikkprodusent Terje Welle Busk er sterkt kritisk til programmer som «Idol junior», og tviler på at unge mennesker er i stand til å takle å bli rikskjendiser på kort tid, før de blir glemt igjen like raskt.

Foto: Sjur Ø. Knudsen / NRK

«Idol junior» er en sangkonkurranse, hvor barn under 15 år kan delta.

Kine Ludvigsen, Linda Jahre Wium og Jannicke Abrahamsen sier alle til VG i dag at de er skeptiske, og at programkonseptet kan knuse veldig mange drømmer.

«Superstjerner» for noen måneder

– Vi snakker om barn og unge i sin mest sårbare alder, og TV er et vanvittig sterkt medium. Her skal man rett og slett produsere barnekjendiser, som sikkert skal taues rundt på kjøpesentre og skrive autografer og være mini-superstjerner, sier Busk.

Jannicke Abrahamsen

Jannicke Abrahamsen var barnestjerne for mange år siden.

Foto: Kvale, Jens O. / NTB scanpix

Han sier han ikke helt har oversikt over reglene i programmet, men antar at noen vil få beskjed om at de er for dårlige og derfor vil blir stemt ut.

– Og så har du vinnerne som blir «superstjerner» for kanskje bare noen måneder. Neste år kommer det sikkert en ny sesong der nye stjerner skal frem, og så glemmes de gamle vinnerne. Det er utrolig vondt, og jeg tror noen kommer til å få store problemer, rett og slett, sier Busk.

Et hjertevarmt program

Bjarne Laastad i kommunikasjonsavdelingen til TV 2 er ikke enig med Busk.

– Når folk får sett dette på TV i høst vil de oppleve dette som et hjertevarmt program. Et program som har fokus på det positive, muligheter og drømmer, og der barn blir tatt seriøst på samme måte som deltagerne i den vanlige «Idol»-konkurransen, sier Laastad.

Han sier også at det er klart at TV 2 er veldig klar over at det er barn som er med i programmet, og at forholdene blir lagt til rette for det og at det blir tatt hensyn til det i alle ledd av produksjonen.

– Dette skal være et positivt program. Ingen skal drites ut på noen måte eller behandlet dårlig. Dette skal bli en opplevelse der vi gir en scene til dem som er under 15 år.

Samme genre som Melodi Grand Prix junior

Terje Welle Busk har jobbet med barnestjerner i veldig mange år, og har mye erfaring. Har han ikke et poeng når han sier at dette er barn i en veldig sårbar alder, som kanskje ikke tåler negative tilbakemeldinger?

– Her blir det ikke så mange negative tilbakemeldinger, det tror jeg folk vil være enig med oss i når de får sett det. Vi har jo programmer som blant annet Melodi Grand Prix junior, som har gått på NRK, der unge talenter får vise frem det de har å by på. Dette blir litt i samme genre, sier Laastad.

– Jeg er ikke i tvil om at TV 2 kanskje har gode hensikter, sier Busk.

Busk forteller at han i 15 år jobbet med det som i Telemark ble kalt talentmønstring, der alle som ville mellom ni og 14 år kunne komme i studio og spille inn sin egen sang. Ti ble plukket ut som Årets telemarkstalenter, som opptrådte 25 ganger rundt omkring.

Redd for hastverket

– Noen av dem ble barnestjerner, men da hadde de en solid basis. Før de var på TV hadde de stått på scenen 200 ganger. Jeg er redd for hastverket, at noen plutselig er rikskjendiser etter noen uker på TV. Og det tror jeg ikke de takler, sier Busk.

Busk sier at siden talentmønstringen i Telemark var lokal, kunne artistene bli fulgt opp lokalt. Når TV 2 har artister fra Tromsø, Bergen, Stavanger og Oslo lurer han på hvordan de skal klare å følge opp og ta seg av alle sammen.

– Og jeg vet nesten ikke om jeg tør si det, men foreldrene kan være et like stort problem, for de kan også ta av. Og det er en viktig del av dette, sier Busk.

Han mener at samfunnet har blitt ekstremt kjendisfokusert, og at programmer som «Idol junior» gjør vondt verre.

– Det finnes mange måter å få seg en karriere på. I forhold til den tradisjonelle måten, kan det fremstå at Idol går fort. Men det er ikke nødvendigvis slik at man opptrer for første gang på en Idol-audition, sier Laastad.

Dette er ikke tenkt som en kjendisfabrikk eller som starten på en lang musikkarriere – det er ingen platekontrakt i premie. Vinneren får en stor pokal, og får mulighet til å synge i den store Idol-finalen. Alt er lagt på et annet nivå som gjør at vi føler at det er trygge rammer. Vi jobber også tett med foreldrene, og har profesjonelle folk med på programmet, sier Laastad.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark