– Mange kunne trent mye mer før de startet sesongen. En del kjører for lite, og mangler derfor viktig trening. Da kan det fort gå galt, sier kjøreskolelærer Per Erik Høiseth i Lappen trafikkskole.
Også trafikkoordinator i politiet i Telemark Dag Thomassen mener trening er viktig.
– Ja, det betyr masse. Også er det selvsagt flere andre faktorer som er viktig å ta hensyn til for å unngå ulykker.
Riktig motorsykkel
Thomassen i politiet mener mange velger feil sykkel og med fordel kunne valgt mindre og lettere varianter før de satt seg på en stor, tung, og kraftig motorsykkel.
– Folk velger sykkel med øyet. De velger en motorsykkel som ser fin, og flott ut. Jeg skulle ønske folk i større grad valgte sykkel etter kroppsbygning og kjøreferdigheter, det gjør de sjelden.
Han viser til flere eksempler der folk har fått vanskeligheter allerede hjemme på gårdsplassen.
– Folk mister syklene sine. De faller og sliter med å holde seg stående. Det sier seg selv at det blir problematisk i trafikken. Det hender jo ganske ofte at man må stoppe der også. sier Thomassen.
Les også:
– Ikke for nybegynnere
Erik Ahlbom er blant dem som trener mye før hver sesong. Han er 69 år, men absolutt ikke i gruppen som politiet og kjøreskolelærerne snakker om. Ahlbom har lang erfaring og bruker den.
– Jeg er enig i at en del trener for lite. Denne sykkelen er ikke for nybegynnere. Heldigvis så er det ikke så mange som starter med denne typen motorsykkel, sier Ahlbom.
Han vrir om nøkkelen og motorsykkelen gir fra seg en grom lyd når han ruser motoren. Den veier 250 kilo og er ikke for smågutter.
– Jeg har lange bein, så denne passer perfekt til meg. Også har den alle fasiliteter, så den er veldig god å kjøre, sier Ahlbom.
– Jeg vil på ingen måte si at de eldste er noe verre enn andre. Men vi ser at gruppa mellom 45 og 55 år er hyppigere representert i ulykkesstatistikken, men det er fordi det er veldig mange i denne aldersgruppen som kjører sykkel, sier Dag Thomassen i politiet.