Etter det NRK erfarer signerer Real Madrids Martin Ødegaard (16) en personlig sponsoravtale med Nike mandag.
Senere samme uke møter Nikes representanter landslagsstjernen Caroline Graham Hansen (20). Også Wolfsburg-spilleren skal være klar for å representere utstyrsgiganten.
Det er uvisst hvor mye avtalene er verdt. Nike nekter å fortelle om samarbeidet.
– Nike kommenterer aldri det du spør etter her. Derfor kan jeg verken bekrefte eller avkrefte dette, sier fotballansvarlig for Nike i Norge, Jamal El Mazari.
Neymar, Ronaldo og Martin Ødegaard
Den amerikanske merkevaregiganten bruker enorme summer på å sponse verdens største idrettsutøvere.
Ødegaards lagkamerat Christiano Ronaldo er Nikes høyest gasjerte fotballspiller. Ifølge Daily Mail får 30-åringen 170 millioner kroner årlig for å fronte utstyrsleverandøren.
I 2011 sikret Nike seg vidunderbarnet Neymar, som da var 19 år gammel. Barcelona-stjernas gigantavtale varer fram til 2022, og skal være verdt 115 millioner kroner årlig.
Også Norges Fotballforbund inngikk nylig en utstyrsavtale med Nike, som blant annet står for landslagets nye drakter og alt av utstyr til spillere.
– Dette var ukjent for meg, sier komersiell direktør i Norges Fotballforbund, Tom Fodstad.
– Det er ingen kobling mellom vår avtale og det disse to spillerne måtte ha av personlige avtaler, men vi synes jo selvsagt at det er hyggelig, Fodstad.
16 år gamle Martin Ødegaard er et naturlig sponsorobjekt for store merkevarenavn.
– Han spiller i verdens største idrett, og skal forhåpentligvis få spille lenge i verdens største fotballklubb. I tillegg ser han bra ut, han har gode verdier og er personlig kristen. Han er i det hele tatt en sponsors våte drøm, sa reklamemannen Kjetil Try til NRK da Ødegaard signerte for Real Madrid.
– Spesielle tilfeller
Graham Hansen er den andre kvinnelige norske fotballspilleren som sikrer seg en merkbar sponsoravtale det siste halvåret.
I fjor signerte Lyons Ada Hegerberg for Nikes utstyrskonkurrent Puma.
Avtalen ble omtalt som unik.
– I noen spesielle tilfeller, slik som med brasilianske Marta og Ada Hegerberg, inngår vi internasjonale avtaler, forklarte Pumas sponsorsjef Manolo Schürmann til VG.
– Det er tydelig at flere og flere ser verdien av å investere i kvinnefotball, sa Hegerbergs agent, Dietmar Ness, til samme avis.
Til sommeren spiller Graham Hansen VM, som blir et stort utstillingsvindu for stjernens nye sponsor.
Martin Ødegaards far, Hans Erik Ødegaard, ønsker ikke å kommentere saken.
Det har ikke lyktes NRK å komme i kontakt med agent Jim Solbakken, som representerer Graham Hansen.