Sent søndag kveld ble navnet til Mikko Hirvonen fjernet fra resultatlisten på WRCs offisielle resultatliste. Dermed rykker Mads Østberg opp til førsteplassen, mens Petter Solberg står øverst på listen.
Citroën-teamets ledelse skriver i en
at de kommer til å anke avgjørelsen, noe de har en frist på sju dager til å gjøre.Men alt peker nå mot at Mads Østberg har sikret seg sin første seier i et rally noensinne.
Føreren selv mottok beskjeden mens han feiret andreplassen med en team-middag i Portugal.
– Det vil helt klart ikke være det samme som å kjøre seg til en seier. Vi har hatt som et mål denne sesongen å prøve å ta en seier. Jeg vil feire den første seieren på en ordentlig måte, sier Østberg til NRK.no.
– Vi tjente ikke noe på det
Grunnen til at finske Mikko Hirvonen er diskvalifisert, er at hans clutch har brutt de tekniske forskriftene. Dette ble først avdekket under en grundig rutinekontroll av bilen etter at rallyet var over søndag.
Citroëns team benekter ikke at de har brutt reglene. Men de mener å kunne dokumentere at Hirvonen ikke tjente noe på det, derfor mener de også at diskvalifikasjonen er urimelig.
Østberg har svært blandede følelser til måten det hele skjer på.
– Mikko er en bra fyr og har kjørt et bra løp, så det blir i så fall ikke en fullt så bra måte å vinne på. Jeg er god kamerat med Mikko, så det er veldig kjedelig om dette skjer med ham, sier Østberg.
Feiret andreplassen
Mads Østberg kjører denne sesongen en Ford, men er ikke en av fabrikkførerne. Likevel har de vært klare på at sesongens mål er å vinne et av rallyene.
Ifølge Østbergs far, Morten Østberg, satt laget og feiret andreplassen da de første ryktene om en mulig diskvalifisering av Hirvonen begynte å svirre.
Disse ble bekreftet ved 23-tiden norsk tid, ifølge pappa Østberg.
– Vi har feiret andreplassen, som har vært et mål for Mads. Men nå er vi da det første privatteamet som har klart å vinne et rally. Selv om vi ikke hadde trodd det var denne måten det skulle skje på, sier den stolte faren.
Strenge regler
I svært vanskelige kjøreforhold i Portugal, var det flere av de største favorittene som fikk trøbbel. Det skjedde blant annet med både Petter Solberg og Sebastian Loeb.
– Det har blitt strengere regler. Etter rallyet gikk de gjennom bilene og sjekker alt mulig. De plukker nesten fra hverandre bilene. I fjor ble Petter Solberg disket på grunn av dette. Regler er regler, sier Østberg.
Det var i Rally Frankrike forrige sesong at Petter Solberg ble disket fra sin tredjeplass. Det viste seg da at bilen bare veide 1196 kilo, mens reglene sier at bilen må veie minst 1200.