Den lille parkeringsplassen i Marnarkrysset ved Imesletta i Mandal er en av flere park & ride-plasser som ofte er full av biler.
For å få flere til å kjøre kollektivt til jobb, trengs det mange flere slike plasser, mener Statens vegvesen.
– Ja, vi ser behovet for det. Dette er noe vi må jobbe videre med framover og få større og flere plasser, jevnt fordelt, sier senioringeniør Alf Inge Helle i Statens vegvesen region sør.
I Aust-Agder er det anlagt sju steder hvor folk kan parkere bilen mens de tar bussen videre.
Vest-Agder har 12 slike plasser, med gratis langtidsparkering der hvor det går viktige bussruter.
Mange matpakkekjørere
I rushtida i går tidlig talte Naturvernforbundet i Vest-Agder matpakkekjørere, og fant at 67 prosent av trafikken inn til Kristiansand var biler med bare bilføreren i bilen.
De mener E39 fra Søgne til Kristiansand ikke trenger å bygges ut dersom flere tar buss.
Bussjåfør John Daland håper også at flere skal benytte seg av bussen for at trafikken skal gå raskere.
– Det går veldig mye tid til ingenting. Men passasjerene har en grenseløs tålmodighet. De ser at det ikke er noen annen mulighet, sier Daland.
Busspassasjer Vivian Bentsen mener hyppige avganger er viktig.
– Det er viktig for å opprettholde kollektivtrafikken, at vi har mange bussavganger. Vi har opplevd at de har avlyst bussavganger, sier Bentsen.
Bruken tar seg opp
Alf Inge Helle i Statens vegvesen mener flere folk vil bruke park & ride-plasser og ta bussen etter hvert.
– Det har vi sett på alle de plassene som er blitt opparbeidet, er at bruken begynner litt forsiktig, men så tar den seg opp og de blir nesten fulle.
Og alle monner drar, mener Helle.
– Alle biler som forsvinner vil hjelpe på, slik at den resterende nyttetrafikken og de som er nødt til å kjøre kommer raskere fram.