Hopp til innhold

Vil ha påbud om gassmaske i bil

Brannvesenet vil ha gassmasker som ekstrautstyr i bilene som kjører i tunnelene på Vestlandet. Norges automobileierforbund (NAF) mener det er unødvendig.

Tunnell

28 av landets tunneller er undersjøiske. Brannvesenet mener bilistene som kjører gjennom dem er tryggere med gassmaske i bilen.

Foto: Illustrasjon: colourbox.com

De stygge ulykkene som har vært i både norske og europeiske tunneler de siste årene har gjort at Brannvesenet i Sør-Rogaland vurderer å innføre gassmasker som standardutstyr i bil.

Mer enn én prosent av all vei i Norge går i tunnel. Det er 952 veitunneler i Norge (per jan. 07), med en samlet lengde på 865 km. 73 av dem er over 3000 meter lange, og 28 av dem er undersjøiske.

Mange bygget før tunnelforskriften

Eivind Rake

Eivind Rake er varabrannsjef i Sør-Rogaland.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Tunneltettheten langs Vestlandskysten er spesielt høy. Vegvesenets tall fra 2003 viser at Hordaland, Sogn og Fjordane, Nordland og Rogaland er de fire fylkene med flest tunneler.

– Vi mener dette er et godt forslag og kommer til å se nærmere på det, sier varabrannsjef i Sør-Rogaland, Eivind Rake.

I og med at tunnelene på Vestlandet er av så forskjellig standard har det til nå ikke vært klare regler på hvordan en skal forholde seg ved en brann i en tunnel. Noen er bygget på 60 og 70 tallet, og mange før tunnelforskriften kom i 2007.

– Maske kan redde liv

– Det har blitt utviklet noen enkle masker for evakuering fra bygninger. De virker slik at man kan tre masken over hodet, og hvis det tar 30–40 sekunder før du er ute i frisk luft kan de berge liv. Det er avhengig av at det ikke går for lang tid før du får tilgang på frisk luft igjen, sier Rake.

– I moderne tunneler er det tilfluktsrom og pulverapparater, men å komme seg ut av bilen og til disse medfører en stor risiko, legger han til.

– Tar lang tid å komme seg opp

Bilistene som ferdes i Rennfast er svært positive til at gassmaskene Rake snakker om bør bli standardutstyr.

– Tanken var jo ny, men det var jo egentlig et godt forslag. Det tar jo ganske lang tid å kjøre gjennom, og skjer det noe nede i bunnen av en slik tunnel så får du problemer med å komme deg ut igjen, sier Nils Magne Tjetland fra Bergen, som ofte kjører gjennom tunnelene på Vestlandet.

NAF: – Ikke nødvendig

Bilførernes interesseorganisasjon, NAF, selger gassalarm i sin nettbutikk, men er ikke interessert å tilby gassmasker til sine medlemmer.

– Jeg tror vi må tenke på at vi skal få tunnelene opp i forskriftsmessig stand, også de som er bygget før tunnellforskriften ble innført. Jeg tror folk skal kunne stole på at tunnelene er i forskriftsmessig stand, og folk skal ikke bekymre seg når de kjører i tunnelene på Vestlandet, sier politisk rådgiver i NAF, Unni Sørensen.

– De skal kunne se nødlys slik at rømningsveiene er tydelig markert, og det skal være belysning som viser hvor man kan finne sikkerhetsutstyr, legger hun til.