Hopp til innhold

Kjærlighetsbrudd ble kunst

Da den franske kunstneren, Sophie Calle, ble dumpet av kjæresten sin i et brev, ga hun brevet videre til 107 kvinner. Resultatet ble kunst som nå stilles ut i Stavanger.

Sophie Calle

Den verdenskjente kunstneren Sophie Calle stiller nå ut i Stavanger.

Foto: Yves Geant

Franske Sophie Calle har fått både publikum og kritikere til å juble verden over. Ikke minst gjelder det utstillingen "Take care of yourself", eller "Ta vare på dem selv" som den heter i Norge.

Den ble til etter at kunstneren fikk et brev fra en kjæreste som slo opp.

Et scoop

Utstillingen er et scoop for kurator Vibece Salthe ved Stavanger kunstmuseum.

– Det er et verk som spesiallages hver plass det blir utstilt. Derfor er museet helt forandret nå, noe som er kjekt å se, sier hun til NRK.no.

Franske Sophie Calle er en av vår tids mest anerkjente samtidskunstnere, og det er ikke bare kritikerne som juble. Mellom 8000 og 9000 mennesker så utstillingen på Lillehammer Kunstmuseum før sommeren.

– Jeg tror grunnen til dette er at hun evner å allmenngjøre ting vi alle kjenner på, seier Salthe.

(Saken fortsetter under bildet.)

Performance artist Marie Cool

Performance artist Marie Cool er en av kvinnene som har tolket brevet Calle fikk av sin ekskjæreste.

Dosang

I utstillingen kan en oppleve en kvinne i en video, som sitter på et dolokk og synger fra et brev. Brevet som Calle fikk fra en mann som slo opp med henne, og som hun ga videre til 107 kvinner.

Tolkningene Calle fikk tilbake fra disse kvinnene har blitt til en utstilling, en installasjon med videoverk, fotografi og tekst, et verk som har gått sin seiersgang verden over etter Veneziabiennalen i 2007.

– I mange av mine verk bruker jeg element fra mitt eget liv, som en start. I dette tilfellet fikk jeg dette brevet, som satt meg ut på grunn av frasen «take care of yourself». Jeg kan da ta vare på meg selv, slår kunstneren selv fast.

Hun forteller videre at ekskjæresten ikke likte denne oppmerksomheten, men at han hadde så stor sans for kunstprosjektet at han ikke ville blande seg inn.

Vet hvor grensen går

– Utstillingen handler egentlig ikke så mye om meg, men om en opplevelse som blir til et kunstprosjekt – til bilder, tekst og video, og det var slett ingen hevn, sier Sophie Calle.

Og hun vet hvor grensen går.

– Føles det private pinlig eller slemt, vel så er det trolig ikke bra nok kunstnerisk kvalitet, sier Calle, som ikke har noe kontant svar på hvorfor utstillingen har blitt så populær:

Hun håper anerkjennelsen skyldes at det rett og slett er god kunst, og at folk kjenner seg igjen.

I de siste årene har hun vært i gang med helt andre prosjekter.

De siste prosjektene Calle har handlet om blinde og fattige. Hun har fotografert det siste stedet den blinde så, og hun har tatt oppsøkt fattige og tatt dem med til sjøen de aldri har fått oppleve. Men at hun blir oppfattet som en humanistisk kunstner tviler hun likevel på.

– Folk tenker nok heller at jeg er sadistisk mot denne mannen, sier hun og ler.