Fra midnatt av skal det for første gang settes krav til politiets responstid. Nå skal publikum kunne forvente likere behandling ved alvorlige hendelser.
– Vi har forberedt oss godt og er klar for å måle den responstiden som vi bruker i hvert enkelt oppdrag, sier seksjonsleder for operasjonssentralen ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt i Haugesund, Terje Tonning.
I distriktet hans kan det med normal kjøring ta opp til to timer å ta seg frem til befolkningen som bor lengst borte fra hovedkontoret i Haugesund.
– Vi har det siste året blant annet forberedt oss med å finne ut av responstider fra lensmannskontorene og fra hovedkontoret til de forskjellige delene av politidistriktet. Vi har samtidig etablert en ordning for hvordan vi skal få registrert dette, sier Tonning.
Åpne med publikum
Det er politidirektoratet som etter testkjøring i de forskjellige politidistriktene, har kommet frem til nasjonale standarder for hvordan oppdragene skal vurderes og prioriteres.
– Kravene innebærer at vi er åpne med publikum om hva de kan forvente av sitt lokale politi. Kravene til responstid vil ta hensyn til faktorer som blant annet befolkningstetthet og hendelsens alvorlighetsgrad, sier politiinspektør Philip Tolloczko til bladet Norsk Politi.
Han er prosjektleder for responstidsprosjektet i Politidirektoratet og forteller at hensikten med krav og måling blant annet er å legge til rette for erfaringslæring rundt responstid og utrykninger.
I Haugesund, som mange andre steder i landet med spredt bebyggede strøk, innrømmer operasjonsledelsen at det kan by på utfordringer å klare og treffe innenfor den fastsatte standardtiden hver eneste gang.
Bemanningsutfordringer
Det er også et spørsmål om bemanning av lensmannskontorene, som til daglig har ansvar for oppfølging av bygdene rundt de større byene.
– Flere alvorlige hendelser på en gang i distrikter med lavere bemanning kan selvfølgelig by på utfordringer, sier Tonning.
Han forteller at politidistriktet ikke har fått ekstra ressurser eller økt bemanning direkte for å møte kravene til responstid, men at de på generelt grunnlag hele tiden har et våkent øye for hvor, hvordan og når deres operative ressurser skal brukes.