Hopp til innhold

Teknisk krøll for bankkunder med iOS7

Sparebank 1 har fått tusenvis av henvendelser etter den nye Iphone-programvaren kom.

Mobilbank Iphone

– Av sikkerhetsmessige årsaker stenges mobilbanker hvis man trosser feilmeldingen og prøver å logge seg inn flere ganger på rad, sier kommunikasjonsdirektør Thor Christian Haugland i Sparebank 1.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

– Mange har nå problemer med å få tilgang til kontoene sine, sier kommunikasjonsdirektør Thor Christian Haugland i Sparebank 1 til NRK.

50.000 av kundene i banken bruker mobilen til å få engangskoder til nettbanken sin. Det har ikke vært mulig siden den nye Iphone-programvaren iOS7 kom for få uker siden.

– Vi har fått over 8000 henvendelser fra folk som ber om teknisk hjelp, sier Haugland.

Flere kunder har forgjeves prøvd å logge seg inn gjentatte ganger i banken tross feilmelding, og resultatet har blitt at flere har låst mobilbanken sin.

– Av sikkerhetsmessige årsaker stenges mobilbanker hvis man trosser feilmeldingen og prøver å logge seg inn flere ganger på rad, sier Haugland.

Kundesenteret er nå ekstra bemannet, slik at alle skal få nettbank-hjelp i løpet av kort tid, lover Haugland.

– Har du oppdatert Iphonen så må du slette bankappen og installere den på ny for at den skal fungere.

Flere nyheter fra Rogaland