Hopp til innhold

Ellevilt og fornøyelig når teateret parodierer seg selv

I «Panikk i kulissene» på Rogaland Teater går det meste over styr både foran og bak scenen. I den elleville teaterleken settes både skuespillernes fysikk og publikums lattermuskler på harde prøver, mener vår anmelder.

"Panikk i kulissene" på Rogaland Teater

«Panikk i kulissene» spilles på hovedscenen på Rogaland Teater fra 9. april til 14. juni.

Foto: Stig Håvard Dirdal

I «Panikk i kulissene» møter vi en teatergruppe av det ikke helt vellykkede slaget. De er i ferd med å avslutte prøvene på sin nyeste forestilling, «Blottet til lyst». Men prøvene går på ingen måte bra. Skuespillerne snubler i både tekst og rekvisitter og kulisser. De driver regissøren til kanten av vanvidd med avbrytelser og intriger seg imellom. Og etter premieren blir det bare verre og verre.

Foran og bak scenen

«Panikk i kulissene» på Rogaland Teater er en heseblesende opplevelse, så det er ikke alltid like lett å henge med i svingene.

Marianne Terjesen

Britiske Michael Frayn er mannen bak «Panikk i kulissene». Han har laget en salig teaterlek der det meste som kan gå galt, går galt, og det i et forrykende tempo. Og han lar oss ikke bare oppleve ett stykke, men to, og i tillegg være med både foran og bak scenen. Først opplever vi prøven på «Blottet til lyst» forlengs, fra publikumsplass, før vi i andre akt blir tatt med bak scenen – en måned ut i teatergruppas turne, der intrigene blant skuespillerne utvikler seg stadig villere.

Stykket hadde urpremiere i London i 1982. Året etter, i 1983 var det Norgespremiere på Rogaland Teater. Stykket er også filmet, da med tittelen «Noises off», og med blant andre Michael Caine, Carol Burnett og Christopher Reeves i rollene.

"Panikk i kulissene" på Rogaland Teater
Foto: Stig Håvard Dirdal

I årets nyoppsetning er Carl Jørgen Kiönig regissør, mens Milja Salovaara står for scenografi og kostymer.

Parodierer sitt eget fag

De har gitt skuespillerne ni dører og en vindeltrapp å boltre seg i, og det gjør de for full musikk, slik det høver seg i en skikkelig farse. For dette er både farse av det tradisjonelle slaget, og teaterets egen parodi på seg selv. Det gjelder også karakterene vi møter – den intellektuelle, milde, men nervefrynsete regissøren, den alkoholiserte pensjonist-skuespilleren, den evig kverulerende, den geskjeftig overoptimistiske, og de som har lite annet enn utseendet å spille på – blant andre.

Det skal gode skuespillere til for å framstille ikke fullt så gode skuespillere, og gjengen fra Rogaland Teater gjør det med liv og lyst – og med beundringsverdig fysisk presisjon. Etter en litt nølende start er det full fart i stigende kurve forestillingen igjennom.

Rytmisk som en dans

Aller best er forstillingen der vi i andre akt følger teatergruppas forestilling, altså stykket i stykket, fra baksiden. Da florerer intrigene så blodet bokstavelig talt flyter – samtidig som forestillingen må gå sin gang. Det skjer nesten uten ord, men med imponerende samstemt kroppsbeherskelse. Det er rytmisk som en dans og ustyrtelig morsomt.

«Panikk i kulissene» på Rogaland Teater er en heseblesende opplevelse, så det er ikke alltid like lett å henge med i svingene. Men når det smeller som best i replikker og dører og litt av hvert annet, er det særdeles god trim for lattermusklene.

Dramatiker: Michael Frayn, Regissør og oversetter: Carl Jørgen Kiönig, Scenograf og kostymedesigner: Milja Salovaara, Maskedesigner: Jill Tonje Holter, Lysdesigner: Torill Lund, Dramaturg: Michael Evans
Medvirkende: Nina Ellen Ødegård, Øystein Martinsen, Ingrid Rusten, Lars F. Johannessen, Helga Guren
Svein Solenes, Anders Dale, Penda Faal og Ole Christoffer Ertvaag