Hopp til innhold

Prisoverskridelser på rekke og rad

Yme-prosjektet, forsinkede rigger og milliardoverskridelser i oljeindustrien er det mange av. Nå spør fagforeningsleder når oljeselskapene skal lære.

Yme-plattformen

Yme-plattformen den gang den lå ved Rosenbergverftet i Stavanger. Nå er den ute på feltet, men langt fra klar for produksjon.

Foto: Zbigniew Czaplicki / NRK

I januar 2009 skulle Yme-feltet bli det første feltet som ble gjenåpnet på norsk sokkel. Men slik gikk det ikke.

Arild Håvik er klubbleder i Aker Solutions

Hvor mange ganger skal oljeselskapene gjøre samme feil spør Arild Håvik i Aker Solutions.

Foto: Fellesforbundet

I mars 2012 ligger feltet fremdeles brakk, og plattformen som skulle bringe milliardene til statskassa er ennå ikke klar. Prosjektet som skulle koste 4,7 milliarder kroner har blitt over dobbelt så dyrt, og anklagene mot den utenlandske leverandøren SBM i Abu Dhabi har haglet.

Les også: Kostnadssprekker i oljeindustrien

Les også: Rømningsvei endte i veggen

– Det er klart at det er en lavere pris i utlandet. Men når det viser seg gang på gang at når plattformen må bygges om fordi kvaliteten ikke holder mål, så blir det jo faktisk dyrere enn om de hadde tatt seg råd og betalt for den kvaliteten man får i Norge, sier klubbleder i Aker Solutions, Arild Håvik.

Frusterte arbeidere

Han er oppgitt og frustrert over at oljeselskap som bygger ut felt i Norge går på smell etter smell med plattformer og rigger som blir dyrere enn planlagt.

OLA ANDERS SKAUBY FOTO: Kim Laland

Ola Anders Skauby i Statoil, forteller at de tar lærdom av prosjekter som ikke går som planlagt.

Foto: Kim Laland

Talismans Yme-prosjekt har etter hvert blitt skrekkeksempelet på prosjekter som har gått over stokk og stein, men også Snøhvitprosjektet i Hammerfest og Scarabeo 8-riggen som for tiden ligger til kai i Ølen er eksempler på at oljeutbygginger kan ta lenger tid og koste mer enn planlagt.

– Vi har og opplevd prosjekter som ikke har gått som ønsket, og det tar vi med oss videre. Men vi følger opp prosjektene der de blir bygd for å sikre kvaliteten, sier Ola Anders Skauby i Statoil.

Les også: Solid sprekk på Snøhvit

Ikke bare i utlandet

Men at milliardoverskridelsene og forsinkelsene er et utlandsfenomen vil ikke alle være med på.

– Faktum er at prosjektene er komplekse og krevende, og av og til gir de store utfordringer. Men dette er ikke unikt for utenlandske selskaper, det skjer også i norsk sammenheng - det fines det en rekke eksempler på, sier Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge.

Han understreker at de følger prosjektene tett under bygging.

– Vi jobber i nært samspill med kontraktørene, og det er klart vi lærer å utnytte den kompetansen vi får i slike prosjekter, sier han.

Forrige uke ba Siri Meling i Stortingets energi- og miljøkomité statsråden svare på hvilke rutiner Olje- og energidepartementet for å sikre at kvaliteten er god nok når felt bygges ut.

– Bør utøve press

– Vi vil jo ikke ha full statlig styring på dette, men i og med at staten er så tungt inne så vil vi verne om statens interesser, sier Meling.

Men at dette skal være statens ansvar det vil ikke statsråd Ola Borten Moe ha noe av. Han sier til Stavanger Aftenblad at det er opp til selskapene å passe på at det er god nok kvalitet på plattformer og rigger som skal jobbe på sokkelen.

– Jeg har litt problemer med å si at at staten skal gå inn å styre dette, det er jo oljeselskapene som skal bygge ut, og de bør styre som de vil. Men at de kan gå inn å utøve press på dem, det vil vi absolutt, avslutter Håvik i Aker Solutions.

Flere nyheter fra Rogaland