Petter Solberg kan kjøre alle slags biler, men i konkurranser er det alltid Subaru. (Foto:REUTERS/Darren Staples )
Hollywood, som han blir kalt i rallymiljøet, hvilte ikke på laurbærene dagen derpå. Allerede mandag startet rallyesset den lange veien mot VM-tittel neste sesong.
- Jeg kan ikke forklare hva det er som gjør meg så dyktig til å kjøre bil, men det ligger utvilsomt i blodet. Stor eller liten, for- eller bakhjulsdreven. Av natur mestrer jeg absolutt alle typer biler, hevder 28-åringen ubeskjedent.
Oppvokst med rally
Både far Terje og mor Tove kjørte rallycross da sønnene Petter og Henning (29) vokste opp.
- Styrken min er de tekniske egenskapene. Jeg leker liksom med bilen når terrenget er vanskelig. Men fortsatt har jeg mye å lære når det gjelder erfaring, lese noter og kjøring i tåke, sier Petter Solberg.
Timevis i bil
Den norske rallystjernen tilbrakte fødselsdagen sin med bilkjøring i timevis på britiske veier, til og fra møter med toppledelsen i Subaru, mandag. Dagen før fikk 28-åringen fra Spydeberg sitt definitive gjennombrudd med seier i Rally Storbritannia.
- Vi prater om neste sesong og hvordan fabrikken ligger an i utviklingen av den nye bilen. Det vil igjen gi meg de svarene jeg trenger før jeg eventuelt skriver ny kontrakt med Subaru, sa Petter Solberg til NTB mandag.
Solberg krever store forandringer av Subaru-fabrikken før han vil tegne ny kontrakt, en kontrakt verd et titall millioner kroner.
Ikke fornøyd
Full jubel:Petter Solberg pokal vinner Storbritannia Rally (Foto: REUTERS/Darren Staples )
Subaru skal ha klar en helt ny Impreza til Solberg og finnen Tommi Makinen neste sesong. Målet er at bilen skal bli konkurransedyktig i rallykrigen mot Peugeot, som har dominert i hele år. Ny aerodynamikk, ny girkasse, mer ytelse i motoren og ny vinge bak er hovedtrekkene i fornyelsen.
- Jeg er så utrolig glad for det jeg oppnådde i Wales, og ikke minst for 2. plassen i VM sammenlagt. Men for å ta ett steg videre neste sesong kan vi ikke sette oss ned og være fornøyde, sa Solberg.
I desember reiser han til Monte Carlo for å hylles som verdens nest beste rallyfører denne sesongen. Bare Marcus Gronholm har vært bedre. Deretter følger testkjøring av den nye Imprezaen og utallige timers reising.I slutten av 2003 starter den nye sesongen med Rally Monte Carlo og Petter Solbergs jakt på sin første VM-tittel.