Hopp til innhold

Styreleder positiv til sprenging

Styreleder i Ytre Hvaler Nasjonalpark, Eivind Normann Borge sier tvang ikke er nødvendig for å få styret med på sprenging av havbunnen i parken.

Eivind Norman Borge, ordfører på Hvaler

Eivind Normann Borge sier inngrepene i nasjonalparken må til for å hindre at store skip grunnstøter i området.

Foto: Pål Andersen / NRK

– Personlig ser jeg ikke på dette som en vanskelig sak.

Kystverket vil sprenge vekk store undervannsskjær i nasjonalparken for å utbedre farleden inn til Borg Havn. En klausul fra opprettelsen unntar alle farledstiltak fra loven mot inngrep i nasjonalparker.

Om styret sier nei, vil grensene for parken flyttes slik at arbeidet kan fortsette.

Forsvarer inngrepene

Inngrepet møter protester fra Naturvernforbundet, men ikke fra nasjonalparkstyret, tror styreleder Eivind Normann Borge.

– Jeg tror styret vil forholde seg til behovet for utbedring og forebygging av eventuelle naturkatastrofer som vil være konsekvensen av en grunnstøting i farleden opp til havnen.

Brennmanet

Naturvernforbundet frykter for livet under vann når kystverket vil sprenge i nasjonalparken. Styreleder i parken mener det må sprenges for dyrenes skyld.

Foto: NRK

Han sier det ikke er vanskelig for ham, som styreleder for en nasjonalpark å godta inngrepene.

– Sprenging er jo selvsagt et drastisk tiltak, men det er jo ikke noe korallrev eller sånt som berøres.

– Hva er poenget med en nasjonalpark om den ikke skal verne naturen mot denne typen inngrep?

– Hva er poenget med en nasjonalpark om vi ikke skal gjøre det som trengs for å hindre at store skip grunnstøter i området, kontrer Borge.

– Miljøgevinsten spises av trafikkøkning

Miljøargumentet holder ikke, mener styremedlem i Naturvernforbundet, Ola Martin Wergeland Krog.

– Miljømessig kunne det vært et godt argument for sprenging, om man hadde gjort farleden tryggere og beholdt dagens trafikkmengde og båtstørrelse. Men nå skal de øke både antall og størrelse på båtene som kommer inn, og da vil vinninga gå opp i spinninga.

Han tror ikke faren for grunnstøting vil bli borte, og frykter at endringen i trafikken heller vil gjøre fremtidige miljøkatastrofer enda mer alvorlige.

– Det er klart at hvis en større båt havarerer i området og tømmer innholdet ut i skjærgården, vil det være mer alvorlig enn om en mindre båt gjør det.