– Vi har en transportpakke for Nedre Glomma som har vært gjennom en nitid behandling i både fylke og kommuner, og som nå ligger hos statsråden. Der er buss og gang- og sykkelvei hovedsatsingsområdene. Det å tenke på en baneløsning oppe i dette blir egentlig helt umulig, sier fylkesordfører Ole Haabeth (Ap) til NRK.no.
Østfold fylkeskommune har selv, sammen med flere av kommunene i fylket, vært med på å finansiere en såkalt mulighetsstudie for Glommabanen. Nå ser det ut til at det foreløpige engasjementet for prosjektet stopper der.
– Vi har fått rapporten, og har så vidt drøftet den i styringsgruppa for transportpakka i Nedre Glomma. Vi kommer til å ta stilling til hvordan vi vil behandle dette videre, men jeg tror nok ikke at en realisering av dette prosjektet vil komme de første årene, sier Haabeth.
– Interessant å ha liggende
Planene om en bybane mellom Fredrikstad og Askim, med det nye sykehuset på Kalnes som midtpunkt, ble offentliggjort av tidligere konsernsjef i NSB Osmund Ueland våren 2013. Ueland er nå styreleder i Glommabanen AS.
Da ideen ble lansert i fjor uttrykte selskapet at de satset på byggestart allerede i 2016 og at banen kan stå ferdig i 2020.
Nå heller fylkesordfører Ole Haabeth iskaldt vann over disse ambisjonene.
– Vi sa allerede i utgangspunktet at dette ikke var aktuelt på de par første tiårene, men at en utredning kan være interessant å ha liggende når de tiltakene vi nå setter i gang viser seg å ikke være tilstrekkelige.
- Les også:
Indre-politikere negative
Han peker blant annet på at passasjergrunnlaget i Indre Østfold foreløpig ikke er stort nok til at han ønsker å gå videre med planene.
– Akkurat nå er det lite aktuelt. NSB har vurdert persontogtilbud mellom Mysen og Sarpsborg flere ganger, og funnet at det ikke er grunnlag for det. Da er det veldig lite sannsynlig at vi kan skape et grunnlag for det, sier Haabeth.
– Kan man nå si at fylket legger Glommabanen på is?
– Jeg tror nok det kommer til å bli konklusjonen fra vår side, ja, sier Haabeth.
Flere politikere i Indre Østfold har også uttrykt seg negativt til bybane-planene den siste tiden, blant annet gruppeleder David Koht-Norbye i Eidsberg Senterparti.
– Glommabanen er et luftslott, og offentlige penger brukes bedre andre steder, sa han til NRK.no tidligere i uken.
– Forsøker å stoppe en demokratisk prosess
Styreleder Osmund Ueland i Glommabanen AS er godt kjent med den politiske uenigheten rundt prosjektet i fylket. Han mener fylkesordføreren nå forsøker å stoppe en demokratisk prosess, noe som overrasker ham.
– Det er jo flere kommuner som ennå ikke har behandlet eller uttalt seg om Glommabanen, og da syns jeg det er underlig fylkesordføreren går ut før den prosessen er ferdig, sier Ueland til NRK.no.
Initiativtakeren håper fremdeles at fylkeskommunen skal se nytten av å gå videre med bybane-planene.
– Jeg legger til grunn at fylkeskommunen blir forelagt en sak rundt Glommabanen, og behandler dette som et svært viktig prosjekt som de har vært med på å finansiere. I den behandlingen må fylkeskommunen ta endelig stilling til Glommabanens videre fremdrift, sier Ueland.
Han vil ikke si noe om hvilke konsekvenser en skrinlegging på minst 20 år vil få for selskapets videre arbeid.
– Jeg ønsker ikke å spekulere i noen konklusjoner basert på det fylkesordføreren sier.