Hopp til innhold

Spår død for flere tusen butikker

Konsulentselskapet Hartmann spår at flere tusen butikker innen faghandel kommer til å forsvinne de neste årene.

Reidar Mueller

Reidar Mueller i konsulentselskapet Hartmark frykter at flere tusen butikker innen faghandel skal forsvinne.

Foto: NRK

Høye kostnader og svak salgsvekst gjør at situasjonen er i ferd med å bli kritisk for flere tusen butikker innen faghandel.

Det viser en fersk rapport konsulentselskapet Hartmark har utarbeidet i samarbeid med Virke, skriver Dagens Næringsliv i dag.

– Dette er et forhold som har utviklet seg over en del år. Hvis vi ser på hvordan markedet har vært etter finanskrisen, så har det vært ganske moderat. Samtidig har kostnadsveksten faktisk vært høyere enn markedsveksten. Nå har vi fire år på rad opplevd at lønnsomheten i faghandelen er marginal, sier partner Reidar Mueller i Hartmark til NRK.

La ned etter 113 år

Finn Frisenfeldt Horn

Finn Frisenfeldt Horn måtte legge ned familiebedriften på grunn av for dårlig inntjening.

Foto: Kjell Olav Nordberg/NRK

Rapporten nevner butikker innen telekom, helsekost og bøker som de mest utsatte bransjene for massenedleggelser i tillegg til sportsbransjen.

– Allerede innen 2018 kan det bety kroken på døra for en av tre butikker. Denne utviklingen er ikke reversibel, den kommer til å vedvare, sier Mueller.

Moss er en av byene i Østfold som merker de tøffe tidene. Kjøpmannen Finn Frisenfeldt Horn (58) valgte å legge ned familiebedriften etter 113 års drift. Dårlig inntjening var en av årsakene.

– Hver nordmann bruker 5–600 kroner på leker i året. Og da skjønner man at det ikke er plass til så fryktelig mange i det markedet, sier han.

Frisenfeldt Horn tror grunnen til den dystre fremtiden er at vi nå er ved et skille der hele handelsnæringen forandrer seg.

– Den forandrer seg fortere og fortere. Det er lettvint å kjøre overalt og det er lettvint å gå innendørs, sier han.

– Må ha bedre service

Første halvår i år gikk 18 butikker konkurs i Østfold – og ifølge rapporten fra Hartmark og Virker er det bare begynnelsen.

– Opplysningene som kommer frem der er triste. Vi får håpe at de ikke slår til, sier Frisenfeldt Horn.

Vinnerne er kjedebutikker med bredt vareutvalg. De ligger ofte utenfor bykjernen og i etablerte kjøpesentre.

Reidar Mueller i Hartmark tror faghandelen må tenke nytt for å ta opp kampen mot de store kjedene.

– Man har totalt sett for høye kostnader, man driver rett og slett for dyrt. Mange selskaper er ikke rigget for å møte kundens endringer i kundeatferd i forhold til at kundene ønsker å søke og handle på internett, sier han.

– Butikkene må jobbe med å gjøre seg særegne, ha et annerledes vareutvalg og bedre personlig service, mener Mueller.