Hopp til innhold

Rektor: – Halden fremstår som en taper og vi har noe å kjempe for

I dag ble forslag til fremtidens skoler i Østfold lagt frem. Alle er ikke like fornøyde. Se hvordan videregående skole kan bli i din kommune.

Arild Rød

Arild Rød, rektor ved Halden videregående skole, mener de er taperene.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Forfallet ved de videregående skolene her i fylket er stort og dagens bygningsmasse er heller ikke rustet til å møte fremtidens krav. Derfor har Østfold fylkeskommune vært gjennom en omfattende gjennomgang av skoletilbudet.

Det blir helt sikkert noen kritiske vendinger selv om gjennomgående de fleste kommer godt ut av dette.

Egil Olsen

To milliarder

I lang tid har både skoleanleggene og utdanningsprogrammene her i fylket vært under lupen.

Arbeidet har vært delt opp i to faser, der fase en ble vedtatt i fylkestinget 24. april i år. Mens del en har inneholdt alt fra utforming av skoleanlegg til elevtalldimensjonering og utdanningsbehov, tar del to for seg en beskrivelse av dagens bygningsmasse, alternativer for nye skoletilbud og forslag til hvordan skoleanleggene kan bygges ut.

Det har vært knyttet to spenning til del 2, og ikke en gang politikerne har fått vite hvordan faggruppa ser for seg fremtidens skole. Det bekrefter leder for opplæringskomiteen i fylket, Inger Christin Torp (A).

– Vi vet ingenting, også vi må vente til pressekonferansen, forteller hun like før planene legges frem.

Det har vært versjert flere forslag. Blant annet er Glemmen nevnt som ny storskole i Fredrikstad.

Egil Olsen

Prosjektleder Egil Olsen, håper de fleste vil bli fornøyde med forslagene til fremtidens videregående skoler.

Foto: Anette Torjusen / NRK

St. Olav i Sarpsborg er vurdert både flyttet til stadion og Kulturkvartalet. Elevrådsformann Kenan Santic, har flere ganger tatt til orde for at elevene vil bli der de er.

Ansvarlig for prosjektgruppa som har jobbet med den nye skole- og tilbudsstrukturen, Egil Olsen, sier at det nå står mellom fire alternativer. Alle de fire alternativene vil være billigere enn å opprettholde dagens tilbud.

Men for å få til det må det investeres for to milliarder kroner, og finner man ikke penger må dagens tilbud opprettholdes. Det vil si at ingen bygg endres eller at man endrer dagens bygg.

Halden mister mest

Det er derfor fire alternativer som skal vurderes, hvis man ser bort fra dagens tilbud.

  • To skoler i Fredrikstad, tre skoler i Sarpsborg
  • En skole i Fredrikstad, tre i Sarspborg
  • To skoler i Fredrikstad, to skoler i Sarspborg (Sentrum og Kalnes)
  • To skoler i Fredrikstad, to skoler i Sarpsborg (Sentrum og Greåker)

Slik ser man for seg skolene:

Askim og Mysen:

Ingen endringer i skolene, men leide lokaler avvikles.

Studespesialisernede skal fortsatt ligge på Mysen og Askim, for øvrig skal alle dubleringer avvikles og utdannings-programmet samles på en av skolene.

Moss:

Ikke behov for strukturendringer

I alle alternativer: Elektro flyttes fra Malakoff til Kirkeparken, Malakoff får Medier og kommunikasjon (med forbehold), påbygning samles på en av skolene

Halden:

Foreslår å avvikle Risum og samle skolen i sentrum.

Halden mister tre utdanningsprogram: Musikk, dans, drama, resturant og matfag og bygg og anlegg.

Halden mister flest tilbud.

Fredrikstad:

Et alternativ er å samle alle skolene til en - Norges største skole enten på Glemmen eller FMV.

Hvis det blir to skoler vurderes Glemmen og Christianslund, Glemmen og FMV og Glemmen og Nabbetorp.

Glemmen mister helse og oppvekst og påbygg på et av alternativene.

Frederik får helse og oppvekst, restaurant og mat i alle alternativene. Bygg og anlegg.

Sarpsborg:

Borg avvikles som undervisningssted.

Sarpsborg sentrum - hastesak.

To alternativer med tre skoler i Sarspborg: Sentrum, Greåker, Kalnes

To alternativer med to skoler i Sarpborg. Sentrum og Greåker eller Sentrum og Kalnes.

Greåker mister dans og drama i alle alternativene

Sarpsborg får musikk og studiespesialiseriende, service og samferdsel, helse og oppvekst og elektro i alle alternativ.

Kalnes får idrett, gir fra seg design og håndverk.

– Dårligere tilbud

Egil Olsen, som har ledet prosjektet, sier det har både vært vanskelig og spennende å jobbe med utformingen av fremtidens skoleplan.

Han tror en ny skolestruktur vil føre til store og robuste fagmiljøer til det beste for elevene.

Han tror også forslagene vil bli tatt godt i mot.

– Stort sett håper jeg at det. Men det blir helt sikkert noen kritiske vendinger selv om gjennomgående de fleste kommer godt ut av dette.

Har man råd til dette?

– Det er et åpent spørsmål om man har råd til dette, men hvis ikke fortsetter vi som vi gjør i dag. Det er ikke katastrofe.

Rektor ved Halden videregående skole, Arild Rød, er ikke imponert over det han hørte.

– Rektorene har vært med en stund, uten at vi har gitt vår tilslutning til saken slik den fremkommer. Men slik jeg ser det, fremstår Halden som en taper. Det er helt klart at vi har noe å kjempe for.

Hvordan rammer dette?

– Det rammer kreative fag og tar vi inn byggfag, mister vi også praktiske fag og jeg har vanskelig for å se at det nå er gode alternativer i Halden.

Han sier videre at saken skal ut på høring, og at de da vil si hva de mener. Han er speiselt skeptisk til at tilbudet blir dårligere i regionen Halden.