Hopp til innhold

Hellig homosex

Visste du at halvparten av mannlige lastebilsjåfører i muslimske Pakistan har hatt sex med andre menn? Vi tar et dypdykk i religion og sex.

En gutt studerer Koranen

Koranen. Illustrasjonsfoto.

Foto: ADREES LATIF / Reuters

- Buddhismen og kristendommen er i utgangspunktet de mest sexfiendtlige. I buddhismen er utgangspunktet at alt begjær er av det onde, om det gjelder mat, rikdom eller sex. Men sex er sett på som verre, fordi du er med på å binde nye sjeler til denne triste materielle tilværelsen, sier førsteamanuensis i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen, Dag Øistein Endsjø.

Endsjø var gjest i Lang Lunsj i Østlandssendingen i dag. Han har skrevet boken "Sex og religion, fra jomfruball til hellig homosex".

Hør hele intervjuet: Dag Øistein Endsjø i Lang Lunsj

Hetroekteskapet er for de stakkarene som ikke greier å holde seg. De virkelig gode kristne bør helst ikke ha sex i det hele tatt

Dag Øistein Endsjø

- Ekteskapet var en nødløsning

Også kristendommen er bygget på at man ikke skal ha sex.

Brudepar

Ekteskap. Illustrasjonsfoto.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

- Dette er for å frelse deg. Du ser det samme i kristendommen. Det å ikke ha sex er en snarvei til frelse. Grunnlaget for kristendommen er også at man ikke skal ha sex. Heteroekteskapet er for de stakkarene som ikke greier å holde seg. De virkelig gode kristne bør helst ikke ha sex i det hele tatt, sier han.

Og ekteskapet har ikke alltid vært like sentralt som i dag.

- Ekteskapet var en nødløsning i kristendommen. Dette at ekteskapet er så sentralt i dag er et nyere fenomen, sier han.

Mens noen religioner er bygget på forbud ser man påbud i andre.

- Både Islam og jødedom sier at man skal gifte seg og alle skal ha heterosex, og det er ingen unnskyldning eller måte å slippe unna på, sier Endsjø.

- Gudene hadde masse sex

- Er religionene veldig opptatt av sex?

- Ja absolutt. De prøver å kontrollere det på alle måter. Det har vært der hele tiden. Alle de eldste religionene har flere guder, der har også de mye sex med hverandre.

Dag Øistein Endsjø

Dag Øistein Endsjø

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Men jødedommen, kristendommen og islam skiller seg fra de andre religionene. Der har ikke gud sex.

- Men i de gamle religionene, norrøn og gresk religion, hadde gudene masse sex, både heterosex og homosex. I greskreligion hadde gudene sex med yngre menn, forteller Endsjø.

Både homo- og hetrosex er sentralt i mange av religionene.

- I den jødiske bibelen, det gamle testamentet, er det ikke noe forbud mot sex mellom kvinner. Det var forventet at de skulle gifte seg, de skulle ikke leve med andre damer, men det var greit at de hygget seg med hverandre. Og noen rabbinere konkluderte med at det var greit dersom ektemannen syntes det var greit at kvinnen koste seg med sine venninner.

Når det gjelder sex mellom menn er utgangspunktet i den jødiske bibelen at man ikke skal ha analsex med andre menn.

I andre religioner er dette mer akseptert.

I Koranen er det forbud mot sex mellom menn, ikke mellom kvinner. Muhammad anbefalte dødsstraff, men det var krav om stor bevisbyrde, så i tradisjonen har det vært stor aksept.

Dag Øistein Endsjø

Hellig homosex

- I buddhismen er det i munkevesenet bedre med homosex enn med heterosex fordi det ikke ble barn av det. Dette utviklet seg i deler av buddhismen, blant annet i japansk buddhisme, til hellig homosex. Man kunne få lese hellige håndbøker i hvordan man skulle sjekke, forteller han.

Illustrasjonsfoto: Iran

14 prosent av alle menn i Iran har hatt sex med andre menn. Illustrasjonsfoto.

I Endsjøs skriver i boken sin "Sex og religion, fra jomfruball til hellig homosex" at halvparten av pakistanske lastebilsjåfører har hatt sex med andre menn.

- Dette mønsteret ser du igjen i hele den muslimske verden og andre steder. I Koranen er det forbud mot sex mellom menn, ikke mellom kvinner. Muhammad anbefalte dødsstraff, men det var krav om stor bevisbyrde, så i tradisjonen har det vært stor aksept. Men dette skal stort sett foregå parallelt med at man er heterofilt gift, sier Endsjø.

Men også her finnes det unntak.

- Blant annet i Oman eller Øst-Afrika finnes det grupper av menn som lever homofilt. En undersøkelse fra Iran fra 2009 viser at 14 prosent av alle iranske menn hadde hatt sex med andre menn. Over hele Midtøsten er det treffsteder, homostrender i Kuwait og homosaunaer i Damaskus, sier Endsjø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Buddhisme

Buddhisme. Illustrasjonsfoto.

- Sparer jomfrudommen med analsex

Jomfruelighet og renhet er også viktig i mange religioner.

Bibel

Kristendommen er i utgangspunktet strengest når det kommer til sex.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

- I Puerto Rico og en del andre latinamerikanske land er analsex vanlig mellom ugifte heteroer, for da sparer man jomfrudommen til kvinnen. Men man trenger ikke gå lengre enn til Kristne miljøer i Norge hvor det er lang tradisjon for oralsex og gjensidig onani, og man definerer ikke dette som sex. Det viktige er at dette skjer mellom to ugifte partnere med forskjellig kjønn, sier han.

- Hvilken religion er strengest når det kommer til sex?

- Det er kristendommen i utgangspunktet. Men slik det har utviklet seg har kristendommen blitt mye mer liberal.

- Hva slags rolle vil sex spille i religionene i framtiden?

- Menneskerettighetene er en viktig faktor her. For uansett hva religionene måtte mene kan ikke de påtvinge dette på annen måte enn å si at man havner i helvete. De kan ikke få myndighetene til å straffe noen, for da er det i strid med menneskerettighetene. Dette har ført til at folk står friere. I tillegg spiller den økonomiske utviklingen inn. Disse to faktorene har vært en revolusjon, og vil nok også påvirke dette videre, sier Ensjø.