Hopp til innhold

Sikkerhetsekspert reagerer på manglende tilsyn med Ryanair

Luftfartstilsynet, som har ansvaret for å føre tilsyn med om lag 5000 ansatte i norsk luftfart, har ikke ført et eneste tilsyn med Ryanair. Det kan gå ut over sikkerheten, mener ekspert.

Luftfartstilsynet, som har ansvaret for å føre tilsyn med om lag 5000 ansatte i norsk luftfart, har ikke ført et eneste tilsyn med Ryanair. Det kan gå ut over sikkerheten, mener ekspert.

Luftfartstilsynet har aldri ført tilsyn med arbeidsmiljøet i Ryanair. Det mener sikkerhetsekspert Anthony Wagstaff (innfelt) kan være uheldig.

De ansatte i flyselskapet er beskyttet av den norske arbeidsmiljøloven. Likevel har ikke Luftfartstilsynet ført et eneste tilsyn med Ryanair etter at de i 2010 overtok Arbeidstilsynets ansvar for å kontrollere arbeidsmiljøet for flygende personell i flybransjen.

Anthony Wagstaff er avdelingsdirektør i Flymedisinsk institutt, som blant annet har ansvaret for flyoperativt arbeidsmiljø i Forsvaret.

Han påpeker at det kan gå ut over sikkerheten når det ikke føres tilsyn med arbeidsforholdene i et flyselskap som Ryanair.

– Tilsyn er viktig for å korrigere og sørge for at man opererer i henhold til lov, forskrift og intensjon, sånn at arbeidsmiljøet og sikkerheten blir optimal, sier Wagstaff til NRK.

Artikkelen fortsetter.

Ryanair fly Rygge

Et Ryanair-fly tar av fra Rygge. I 1997 landet det første Ryanair-flyet i Norge.

Foto: NRK

– Høres ikke betryggende ut

Wagstaff mener arbeidsmiljø spiller en spesielt viktig rolle for sikkerhet når det gjelder luftfart.

– Hvis man er trøtt og sliten, og er påvirket av forhold rundt seg som gjør at man ikke kan yte optimalt, så reagerer man heller ikke så bra hvis det skjer ting.

Wagstaff påpeker at en sliten kabinarbeider kan være mindre oppvakt når det gjelder å ta opp avvik, eller påpeke feil gjort av kolleger.

– Alt dette er deler av å ivareta optimal sikkerhet, sier Wagstaff, som mener det er viktig at det førtest tilsyn med alle enheter innen luftfarten.

Luftfartstilsynet har i dag to inspektører som skal føre tilsyn med 30 flyselskaper, i tillegg til et samarbeid med Arbeidstilsynet.

– Det høres ikke betryggende ut. Luftfart er en veldig komplisert sektor hvor kvaliteten og sikkerheten skal være veldig høy. Det krever mye kompetanse å føre tilsyn, og to personer høres svært lite ut, sier Wagstaff.

Stein Erik Nodeland

Direktør i Luftfartstilsynet, Stein Erik Nodeland, mener tilsynet tar saken alvorlig.

Foto: NRK

Lover tilsyn

Direktør i Luftfartstilsynet, Stein Erik Nodeland, bekrefter at det ikke har blitt ført tilsyn med arbeidsforholdene hos det irske lavprisselskapet. Han lover nå at dette skal skje i løpet av våren.

– Vi har ikke ført noe tilsyn med Ryanair ennå, det skal vi nå gjøre i løpet av 2013, sier Nodeland til NRK.

– Hvordan kan det ha seg?

– Det er fordi vi nå har avklart ansvaret, og da vil det bli gjennomført i 2013.

– Dere fikk ansvaret i 2010?

– Det har tatt litt tid å avklare hvilket ansvar vi har, og vi skal gjøre det i løpet av dette året, sier Nodeland, som mener det er nok med to ansatte for å føre tilsyn med 30 flyselskaper.

– Vår vurdering er at det er tilfredsstillende, sier Nodeland.

Har bedt om redegjørelse

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad, sier til NRK man har bedt Luftfartstilsynet gjøre rede for om de har nok ressurser til å føre tilsyn.

– Vi har ikke fått tilbakemeldinger på at de mangler det, men vi vil gå en ekstra runde for å forsikre oss om at de har kompetanse.

Han sier forholdene man har sett i Ryanair-saken, ikke er noe hans departement ønsker i norsk arbeidsliv.

– Det er det viktig å slå ned på, sier Pollestad, og legger til:

– Jeg har snakket med luftfartsdirektøren i dag, og han har bekreftet at det vil bli ført tilsyn med Ryanair.

Artikkelen fortsetter.

Zuzanna og Alessandra Cocca

UTRYGGE: Alessandra Cocca (t.v.) og Zuzanna fra Slovakia har begge jobbet for flyselskapet Ryanair i Norge. Begge svarer bekreftende på at de har følt seg utrygge på jobb.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

– Har følt meg utrygg

Tirsdag fortalte NRK at kabinpersonalet i Ryanair har bodd fast ved Rygge og flydd ut og inn av Norge hver dag. Skattedirektoratet mener Ryanair kan ha brutt norsk lov, i og med at de ansatte bor i Norge, men skatter til Irland.

Senere har det også blitt klart at den tidligere Ryanair-flyvertinnen Alessandra Cocca går til sak mot det irske selskapet, etter at hun ble sagt opp kort tid før den ett år lange prøvetiden gikk ut.

Cocca forteller også om arbeidsdager preget av stress og press, og svarer bekreftende på spørsmål om hun har følt seg utrygg om bord.

– Maset om salg går ut over sikkerheten, sier Cocca til NTB.

Arbeidstakerorganisasjonen Parat og opposisjonen på Stortinget har nå kritisert regjeringen for «å ha vist unnfallenhet» og ha vært «overraskende passive» i sin håndtering av arbeidsforholdene i flyselskapet.

Artikkelen fortsetter.

spørretimen 10 april stoltenberg

– IKKE PASSIV: Jens Stoltenberg (Ap) måtte svare på flere kritiske spørsmål fra Hans Olav Syversen (KrF) under spørretimen onsdag.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Regjeringen avviser passivitet

Under den muntlige spørretimen onsdag ble statsministeren konfrontert med kritikken. Stoltenberg avviser at regjeringen ikke har foretatt seg noe, og viste til tiltak mot sosial dumping.

– Men innenfor luftfarten er det ekstra komplisert når det gjelder tilhørighet til landet og reglene om fri bevegelse av arbeidskraft, svarte han fra Stortingets talerstol.

– Men hvis det skulle vise seg at det er hull i norske regler, da får vi se om vi skal skjerpe reglene, sier Stoltenberg.

Statsministeren sier også at han ikke selv har fløyet med Ryanair.

– Jeg har valgt andre selskaper som har passet meg bedre, sier han til NRK.