Av
Joly sammenligner Sarkozys posisjon med Silvio Berlusconis makt over mediene i Italia.
- Det at man plasserer nære, politiske partifeller i strategiske posisjoner i de mediene som har store markedsandeler, synes jeg er bekymringsfullt for det franske demokratiet, sier Joly.
Fra valgkampstrateg til medieleder
Laurent Solly er tidligere stabssjef til Sarkozy, og en av arkitektene bak presidentens valgkamp. På hjemmesiden til Sarkozy ligger et videointervju med Solly, der han hyller sin tidligere sjef.
Takket være Sarkozys venner, går Soly nå fra politikken til media, og blir nestsjef i landets største TV-kanal TF1, som har rundt 50 prosents markedsandel.
- Denne oppnevnelsen ble annonsert av Sarkozys pressetalsmann. Man forsøker ikke engang å skjule at det er veldig sterke bånd mellom storkapitalen og styringen av denne kanalen, sier Joly.
Eieren av TV-kanalen heter Martin Bouygues, og er gudfar til Sarkozy yngste sønn. Den nye presidenten feiret valgseieren med å spise middag nettopp med Bouygues.
- Dette er for meg å overskride noen grenser som skal være tydelige i et levende demokrati. Ting skal ikke bare være ordentlige, de skal se ordentlige ut.
Joly mener propaganda-maskineriet til Sarkozy nå begynner å bli en skremmende kopi av italienske tilstander under Berlusconi-regimet.
om Sarkozys mektige venner i .