Bakgrunnen er at Ryanair ved flere anledninger ikke har fulgt vedtak fra flyklagenemnda, der passasjerene har fått medhold i krav om kompensasjon fra selskapet etter forsinkelser eller kanselleringer, skriver Dagbladet.no.
– De aller fleste flyselskapene følger vedtakene. Det er viktig at folk merker seg at Ryanair er i særklasse når det gjelder å ikke følge vedtakene flyklagenemnda fatter, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.
- Les også:
- Les også:
Flyklagenemnda behandlet 183 saker i fjor. I 88 av disse fikk klageren helt eller delvis medhold. I 15 av sakene der klageren fikk medhold, har flyselskapene unnlatt å følge vedtakene.
Ryanair står for 10 av disse 15 tilfellene.
I Ryanairs begrunnelser for ikke å følge vedtak har de som regel oppgitt at årsaken til kanselleringer og forsinkelser ligger utenfor flyselskapets kontroll og at de dermed ikke er erstatningspliktige.
– Flyklagenemnda feilinformerer passasjerene om hva de har krav på i kompensasjon. Ryanair arbeider innenfor de rettslig bindende vilkårene som passasjerene går med på når de booker billett, og også EU-forordningen, sier pressesjef i Ryanair, Stephen McNamara.
- Les også:
- Les også: