– Norske byer står foran en formidabel befolkningsvekst i årene som kommer. De vil bli veldig forandret. Uten at vi legger en politisk plan for hvordan dette skal løses, vil resultatet bli kaotisk, sier Solhjell til NTB.
Levende bysentrum
Han vil ha et fortettet og levende bysentrum, med grønne lunger og høy bokvalitet. Utbyggere som vil reise en mengde billige bygg stappfulle av småleiligheter, skal ikke få det like lett som i dag.
– Når vi bygger nye boliger og leiligheter i dag, må vi ha i tankene at dette er bygg som skal stå i mange, mange år. Gjør vi ikke jobben ordentlig, vil vi bli dømt hardt i framtiden, sier han.
Satse på kollektivtransport
I Norge bor 4 millioner eller 80 prosent av oss i byer og tettsteder. Bare siden 2000 har bybefolkningen økt med over en halv million eller 50 000–60 000 i året.
Fram til 2040 er det anslått at de fire største norske byene vil øke innbyggertallet med 375 000 mennesker.
Solhjells kongstanke er å se byutvikling i sammenheng med et storstilt løft for kollektivtrafikken i de største byene.
Enkelt sagt skal bilen vike fra sentrumsgatene og oppføring av nye boliger forutsette nærhet til buss og bane.
Brasilia er verst, Roma er best
– Vi har ikke plass til å bygge oss ut av utfordringene med flere veier, sier han.
SV-statsråden mener Brasilia er verdens verste by og trekker fram Roma som eksempel på det motsatte.
– Brasilia ligger midt i ingenting, er konstruert som en flykropp–der boliger er samlet ett sted, restauranter ett annet, butikker et tredje og så videre. Det er en stein død by uten folk og naturlige møteplasser, sier Solhjell, som erkjenner at det er hard konkurranse om tittelen verdens beste by.
– Men Roma er en kontrast til Brasilia: Gammel historie, tett sentrum, mulig å gå til alt, yrende folkeliv–kulturtilbud, boliger, restauranter og mange naturlige møteplasser ligger samlet. Rundt hver sving er det 2000 år gamle kulturminner.
Markagrensen står
Solhjells ti bud skal fungere som en rød tråd for alt planarbeid i Miljøverndepartementet. Et sentralt punkt er helligholdelsen av markagrensen.
– Det er fullt mulig å løse utfordringene ved befolkningsveksten uten å bygge i Oslomarka. Bruk av industritomter og rett fortetting er nøkkelord. Noe av det fineste med norske byer er nettopp nærheten til naturen, sier han.
Første bud er å være glad i byen og mangfoldet og kreativiteten som ligger der.
– Grunnen til at folk vil bo i by er nærhet til butikker, kafeer, kinoer, restauranter og andre fritidstilbud. Byfortetting er et svar på folks ønsker og behov, sier han.
Bud sju følger opp: Du skal ikke lokke folk ut av sentrum.
– Kjøpesentrene er kommet for å bli, men det er bedre at de ligger midt i byen enn langt utenfor, sier Solhjell, som også mener det hører til god byutvikling å legge forholdene til rette for reduserte sosiale og økonomiske forskjeller.
– Vi må streve etter å utvikle én by, der forskjellene er små og det jobbes aktivt mot gettoer og klassedeling, sier han.