Hopp til innhold

Ingen fornyede togløfter fra Arnstad

Som samferdselsminister garanterte Magnhild Meltveit Kleppa å ha planene for jernbaneutbygging i Oslo-regionen klare innen neste sommer. Etterfølger Marit Arnstad ville i dag ikke gi noen slik garanti.

Magnhild Meltveit Kleppa (t.v.) og Marit Arnstad

Arbeidet med Nasjonal Transportplan var én av tre oppgaver avtroppende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mente ville bli blant de viktigste oppgavene for påtroppende samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) det kommende året.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Nattefrosten er akkurat i ferd med å slippe taket, og temperaturmåleren hos Meteorologisk institutt har begynt reisen opp mot seks varmegrader. På kalenderen til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa står det 29. februar.

Dette er dagen når Kleppa skal få overrakt transportetatenes forslag til Nasjonal Transportplan.

Og det er dagen da Kleppa skal komme med en garanti som kan komme til å koste 127 milliarder kroner.

Utfordring fra jernbanedirektøren

Elisabeth Enger

Direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

For én av dem som skal overrekke forslaget er jernbanedirektør Elisabeth Enger. Hun sier at Intercity-triangelet, som skal sikre raske og effektive tog mellom Lillehammer, Halden, Fredrikstad, Skien og Oslo, er en av de viktigste jernbaneutbyggingene Norge står overfor.

Så kommer hun med en utfordring til Kleppa.

– Det går an å gjennomføre utbyggingen på 10 år, men vi kan strekke det til 13. Det vil koste 127 milliarder kroner, men vi må få en sluttdato så vi har en tidshorisont å forholde oss til.

Det er i forlengelsen av dette Kleppa gir sin garanti.

For etter overrekkelsen sier den daværende samferdselsministeren til NRK:

– De skal få en dato for når triangelet skal stå ferdig. Den datoen får de sommeren 2013, det garanterer jeg.

Garantien forsvant med et pennestrøk

Marit Arnstad

Marit Arnstad.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

I dag ble Kleppa byttet ut med Senterpartiets Marit Arnstad. Hun har knapt nok rukket å si ja til å bli samferdselsminister før hun sier at hun ikke kan love at garantien blir opprettholdt.

Det til tross for at hun kommer fra samme parti som statsråden som ga garantien i februar.

– Jeg vil være forsiktig med å gi noen garantier som helst når jeg står på slottsplassen i dag. Jeg skal bruke litt tid på å gå inn i en del av stoffet før jeg begynner å uttale meg mer konkret.

– Det betyr at du ikke kan opprettholde garantien til Kleppa?

– Det betyr at du ikke kan holde det mot meg at Kleppa har sagt det eller avkreve meg en ny garanti samme dag som jeg tiltrår som statsråd. Men jeg skal nok lytte til Magnhild sine beveggrunner til å gi en slik garanti, sier Arnstad.

Kleppa tror fortsatt på garantien

Magnhild Meltveit Kleppa på Stortingets talerstol

Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: Stortinget

Men Arnstads svar til tross, avtroppende samferdselsminister velger å tro at garantien fortsatt skal være gyldig under partikollegaens overtakelse av Samferdselsdepartementet.

– Du ga NRK.no en garanti om at Elisabeth Enger skulle få sluttdatoen for Intercity-triangelet sommeren 2013. Hva skjer med den nå?

– Enger kommer til å få en garanti. Det er jeg helt overbevist om. Det skjer i stortingsmeldingen som blir lagt frem våren 2013, sier Kleppa minutter etter at hun har gitt nøkkelen til statsrådskontoret til Arnstad.

– Arnstad ville ikke gi den garantien?

– Det hadde ikke jeg heller gjort hvis det var min første dag i departementet, men tidfestingen kommer til å komme på plass. Det er regjeringen opptatt av, sier Kleppa.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger