Hopp til innhold

13 av 26 trafikkdrepte kunne overlevd

Ved riktig bruk av bilbelte og sikring av last kunne åtte møteulykker i 2008 og 2009 endt annerledes. Halvparten av de drepte kunne overlevd, slår en ny rapport fast.

Dødsulykke

SHT har undersøkt alle ulykker med tre eller flere omkomne som skjedde i 2008 og 2009.

Foto: Ole N. Olsen

Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har levert sin rapport der de har gransket åtte møteulykker som skjedde i 2008 og 2009, hvor tre eller flere omkom ved hver ulykke. 46 personer var involvert i de åtte møteulykkene – av disse omkom 26 personer.

SHTs analyser viser nå at halvparten av de drepte kunne overlevd, om lasten hadde vært sikret, eller om de hadde brukt bilbeltet riktig.

Overlege Arne Stray-Pedersen ved Folkehelseinstituttet har gjort medisinske vurderinger til rapporten, og sier at det som skjer inne i bilen under en ulykke, er meget avgjørende for utfallet.

– Halvparten av alle dødsfall på veiene kunne vært unngått med bedre beltebruk, korrekt sikring, og nyere biler. Analysen tilsier at folk flest kan påvirke utfallet, ikke bare kjøreforhold, bedre veier og midtrabatt, sier Arne Stray-Pedersen til NRK.no.

Arne Stray-Pedersen

Overlege Arne Stray-Pedersen mener det som skjer inne i bilen i forkant av ulykkene er svært avgjørende.

Foto: PRIVAT

– Vanlige feil er helt avgjørende

Treffskader mot hode og bryst på passasjerene går igjen i de åtte møteulykkene. Stray Pedersen sier vanlige beltefeil kan være helt avgjørende for å overleve.

– Vi har vurdert funnene på kroppen. For eksempel presspunktet mot interiør, bilbelte og indre skader som vi har dokumentert ved obduksjon. Det er påfallende mange som treffer noe i bilen, sier Arne Stray-Pedersen.

Han forteller at en av personene som omkom i møteulykke kunne trolig overlevd om sikkerhetsbeltet hadde tillatt mindre fremoverbevegelse av overkroppen i det kollisjonen skjedde. Beltet var for løst.

– Det er en vanlig feil at beltet er for løst strammet. Dette kan føre til at hoftebeltet i en kollisjon strammes til over magen og forårsaker alvorlige skader på indre organer eller at beltet over skulderen sklir ned på armen slik at overkroppen kastes forover. En annen vanlig feil er at løs, usikret bagasje, treffer seteryggen eller passasjerer og forårsaker skader i rygg og nakke, sier Stray Pedersen.

Disse punktene kan ifølge SHT være helt avgjørende for om du overlever en bilkollisjon eller ikke:

  • Manglende bruk av bilbelte: I de åtte ulykkene var det ni personer som ikke brukte bilbelte. Av disse vurderer SHT at sju personer kunne overlevd dersom de hadde benyttet bilbelte. Fire personer brukte bilbelte feil, to barn i barneseter hadde ikke beltet stramt nok. To personer som selv brukte bilbelte omkom som følge av skader påført av andre som ikke var sikret.
  • «Løst» belte. For fire personer medvirket ukorrekt beltebruk til dødsfall og skader. Belter som var ikke tilstrekkelig tilstrammet, eller hang slakt over brystet hindrer ikke foroverbevegelse av overkroppen.
  • Dårlig sikring av last. I fire tilfeller vurderer SHT at lastsikring kunne endret skadebildet. En person omkom som følge av at en Ikea-flatpakke slo inn i seteryggen i voldsom kraft.

– Vil hindre unødvendige skader

Målet med rapporten er å komme fram til tiltak som kan forhindre alvorlige skader i bilulykker.

SHT registrerte fortløpende funn fra alle ulykkene og gjennomførte en vurdering av det samlede materialet, og det ble besluttet å lage en felles temarapport med fokus på overlevelsesmuligheter fra disse ulykkene.

– Hensikten er å forbedre trafikksikkerheten ved å identifisere feil og mangler, sier Stray-Pedersen.

Undersøkelsen bekrefter betydningen av riktig bruk av tilstrammet trepunkts bilbelte, samt korrekt sikring av last, sier Stray-Pedersen.

– Jeg har sett på enkelttilfellene. Personer som sitter godt sikret i moderne biler tåler bråstopp i høy hastighet. Små brukerfeil kan avgjøre utfallet, sier Stray-Pedersen.

Totalt omkom 470 personer i trafikken i 2008 og 2009 i Norge.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger