Hopp til innhold

Verken luftrom eller lufthavner er stengt - men flere fly måtte stå

Askeskyen fra Island skaper ikke så store problemer at luftrommet må stenges. Likevel har flere norske fly stått på bakken. De har nemlig først nå kunnet søke om godkjennelsen de trenger for å kunne fly.

– Vår endelige søknad ble sendt i morges og er til behandling, sier kommunikasjonsdirektør i SAS, Kenneth Vikse, til NRK.no.

Flytrafikken til og fra Stavanger lufthavn Sola ble stanset klokken 8 i morges. Årsaken til det var at det var askekonsentrasjoner på et mediumnivå i området. Det vil si at det er 2-4 milligram aske per kubikkmeter luft.

Tillatt å fly - men papirmølle bremser

Det gjør ikke at luftrommet må stenges, og ifølge Avinor er det tillatt å fly. Årsaken til at flyene likevel ble satt på bakken i Stavanger, er at norske flyselskaper ikke har den nødvendige godkjennelsen de må ha for å få lov til å fly i luft med aske på et middelnivå.

Det er Luftfartstilsynet som må gi en slik godkjennelse. For å få den nødvendige godkjennelsen, må flyselskapene oppfylle visse krav som står beskrevet i det norske regelverket. Det ble klart først i går.

– Reglene har vært under kontinuerlig arbeid på internasjonalt plan siden askeskyen i fjor, sa informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet da.

Det norske regelverket bygger nemlig på internasjonale retningslinjer, og de ble bare nylig såpass ferdigstilt at norske luftfartsmyndigheter kunne ta utgangspunkt i dem. Da hadde det gått ett år siden utformingen av retningslinjene begynte, etter at store deler av europeisk lufttrafikk ble lammet i flere dager i fjor.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Askesøylen stiger opp fra vulkanen Grimsvötn

Da utbruddet i vulkanen Grimsvötn startet lørdag, var verken luftfartsmyndighetenes regelverk eller flyselskapenes nødvendige godkjennelser i orden.

Foto: Jon Gustafsson/Helicopter.is / Reuters

– Sendte søknaden i natt

I likhet med SAS, har også flyselskapet Norwegian nettopp levert sin søknad om godkjennelse.

– Vi har søknaden inne til behandling nå etter å ha sendt den i natt, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.

– Vi søkte med en gang vi hadde mulighet, legger hun til.

– Hva synes du om at det har tatt ett år å få regelverket på plass?

– I etterpåklokskapens lys hadde det selvfølgelig vært bedre om alt var på plass tidligere, sier Skånvik.

Luftfartstilsynet har nå beredskap på plass for å behandle søknadene fra de norske flyselskapene. Både Norwegian og SAS håper at de kan ha papirene i orden i løpet av dagen. Det kan være litt optimistisk.

– Det er grunn til å anta at det er snakk om dager, ikke uker, opplyser Luftfartstilsynet.

Utbruddet avtar i styrke

Askekonsentrasjonene som var over Sola og Karmøy i morges, har i formiddag trukket seg lenger ut fra lysten og berører ikke lenger disse områdene. Asken vil imidlertid bre seg inn over Sør-Norge igjen.

Den vil nå Kristiansand lufthavn, Kjevik etter klokken 14, melder Avinor i formiddag.

Så lenge askekonsentrasjonen holder er visst nivå, må altså flyselskapene ha den formelle godkjennelsen fra Luftfartstilsynet for å slippe å avlyse flyvninger.

Har de godkjennelsen, kan flyvningene gå som normalt dersom askekonsentrasjonen er på mediumnivå.

Vulkanutbruddet på Island avtar i styrke, melder nyhetsbyrået Reuters ved 11.45-tiden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Edinburgh flyplass

Passasjerer sover på flyplassen i skotske Edinburgh etter at flere flyvninger til og fra Irland ble kansellert tirsdag.

Foto: DAVID MOIR / Reuters

252 flyvninger avlyst

Også utenlandske flyselskaper lider samme skjebne som de norske. Kun Irland og Storbritannia har innført det nye regelverket på permanent basis, mens resten av Europa haster etter.

BBC melder i dag at 252 flyvninger er avlyst i Europa.

AKTUELT NÅ