– Jeg må selvsagt ta alle mulig forbehold om resultatene av Konkurransetilsynets etterforskning. Men dersom den viser at det har vært ulovlig prissamarbeid, må vi vurdere om selskapene det gjelder skal utelukkes fra framtidige anbudsrunder, sier statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.
Både Veidekke og NCC, de to selskapene som nå etterforskes for ulovlig prissamarbeid, er blant de største aktørene på dette markedet.
Les også:
Les også:
Les også:
– Ja, en utestengelse er et meget dramatisk virkemiddel. Men det vil helt sikkert virke disiplinerende for hele bransjen, sier Bartnes.
Flere aktører
Samferdselsdepartementet ønsker flere aktører inn i veivedlikehold.
– Vi har ei tid arbeidet med omlegging av anbuds- og kontraktsformer, for å få inn flere aktører. Bakgrunnen er at vi de siste årene har sett en kraftig prisstigning på driftskontraktene for veivedlikehold, sier Bartnes.
Blant tiltakene er ulike anbuds- og kontraktstørrelser for å få inn både store og små entreprenører.
– Vi håper økt konkurranse vil gi lavere priser. Dessuten vil flere aktører gjøre det vanskeligere å drive ulovlig prissamarbeid, sier Bartnes.
Les også:
– Ikke mistanke
Han har ikke mistanke om slikt samarbeid når det gjelder driftskontrakter.
Les også:
– Vi har hatt en ekstern gjennomgang av driftskontraktene. Tidligere underprising og for lite konkurranse ble trukket fram som de viktigste årsakene til prisstigningen.
Asfaltkontraktene har vært skilt ut fra det øvrige vedlikeholdet. Det er ulovlig samarbeid om asfaltkontrakter som nå etterforskes av Konkurransetilsynet. NTB