Klokken er 13.00 og Oslo forbereder seg på helg. Kalenderen står på 17. februar og året er 2006. Gradestokken har, ifølge Meteorologisk Institutt, sunket ned til minus 3,2 grader, og på Alnabru skiftestasjon holder et skiftelokomotiv av type Di8 fra CargoNet AS på å skyve tomme godsvogner opp på ankomstspor A5.
Les også:
Les også:
Les også:
Etter å ha fått bekreftet at fastholdebremsen er tilsatt, kobles loket fra og kjører avgårde.
Så skjer det som ikke skulle skje. Noe har skjedd med bremsene, og godsvognene kommer i drift.
Likheten med onsdagens hendelse på Sjursøya der tre mennesker mistet livet er påfallende. Bortsett fra at tilfeldighetene gjorde at hendelsene i 2006 ikke fikk samme følger.
Reddet av rødt lys
Lokomotivet som hadde skjøvet godsvognene opp på A5 har måttet stoppe for rødt lys bare 50 meter fra vognene. Den blir truffet av vognene som kommer seilende. Lokomotivføreren rapporterer lettere skader i hode og nakke som følge av påkjørselen.
Hendelsen er likevel så alvorlig at Statens Havarikommisjon for transport velger å opprette sak på den. Konklusjonen den gangen er at det har dannet seg stålis i bremsen slik at bremsekraften er på et minimum. Samtidig sti
Tirsdag skjedde det som ikke skulle kunn skje igjen.
Sporbremse
– Det er sporbremsen som har medført at toget har begynt å rulle. Det store spørsmålet er hvorfor, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen ved Statens Havarikommisjon til NRK.
Han sier likhetstrekkene med hendelsen i 2006 er mange.
– Også den gangen rullet vognene fritt ned mot byen, men den gang stod det et lokomotiv i veien, sier Olsen før han legger til:
– Heldigvis for det. Det får være opp til den enkelte å spekulere i hva som da kunne skjedd, men likhetene er der. Den gangen fikk det heldigvis ikke så katastrofale følger.
Akkurat det ønsker ikke administrerende direktør Are Kjensli i CargoNet AS å snakke om.
– Jeg vet at vi har hatt en hendelse tidligere, men den vil jeg ikke kommentere så lenge denne hendelsen granskes, sier Kjensli til NRK.
Likhetene gjør også at Havarikommisjonen mer enn skjeler til rapporten fra 2006. Olsen opplyser også til NRK at mange av dem som jobbet direkte med hendelsen fire år tilbake, også har fått i oppgave å granske onsdagens hendelse.
Godt representert
Det er imidlertid ikke den eneste ulykkeshendelsen der kommisjonen har innledet gransking.
NRK har gått gjennom alle rapporter om sammenstøt og avsporing som har skjedd på det norske jernbanenettet fra 2003 til tredje kvartal 2009. Der er CargoNet AS overrepresentert.
Av 33 hendelser som Havarikommisjonen har gransket i tidsrommet, er CargoNet AS innvolvert i 17 av dem.
Til sammenligning er NSB innvolvert i 8 av hendelsene Havarikommisjonen har gransket i samme tidsrom.
– Statistikken lyver jo ikke, men jden må leses for det den er. Jeg kan ikke si noe om hvorfor vi er så ofte representert, sier Kjensli.
Han sier det kan ha sammenheng med naturlige hendelser som er umulig å gardere seg mot, som at man kjører inn i et ras, og at selskapet har stort volum i forhold til andre operatører på norske skinneganger.
– Det som er viktig å få frem i forbindelse med denne statistikken, er at vi har bra materiell, sier Kjensli.