Hopp til innhold

Sikkerhetssystemer sviktet

Flere sikkerhetssystemer sviktet i forkant av togulykken på Sjursøya i Oslo i går, der tre mennesker mistet livet.

Arbeidere betrakter skadene på Sjursøya i dag tidlig.

Arbeidere betrakter skadene på Sjursøya i dag tidlig.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Mye gikk galt da vognsettene i går ettermiddag skulle flyttes på godsterminalen Alnabru.

Flere viktige sikkerhetsystemer sviktet samtidig. Dette fikk katastrofale følger.

  • De manuelle bremsene på togsettet var ikke tilkoblet.
  • Sporbremsen ved Alnabru fungerte ikke slik den skulle.
  • Avsporingsveksel som skal få et løpsk tog til å spore av virket ikke.

En foreløpig konklusjon fra havarikommisjonen viser at sporbremsen løsnet etter at siste vogn ble hektet på, skrev Dagbladet.no i natt.

Menneskelig svikt?

– Men det vi skal bruke stor oppmerksomhet på, er hvorfor sporbremsen løste seg ut da siste vogn ble hektet på oppe på Alnabru, sier avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen, til NRK.

Var det av teknisk eller menneskelig svikt? Vi må holde begge alternativer åpne før vi kan konkludere.

Avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen

Han sier at de også skal se nøyere på om det var muligheter for at de løpske vognene kunne blitt sendt mot Oslo S - og forårsaket langt større skade.

Saken fortsetter under videoen - intervju med avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen.:

Video SJURSØYA-DIREKTE-250310-WW_MXF_Innboks.MP4

Intervju med avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen.

Avsporingsveksel ute av drift

Sporbremsen fester vognene fysisk til sporet og er en avansert type parkeringsbrems.

Olsen sier til NRK sier at påkoblingen av vognene på godsterminalen på Alnabru skal ha skjedd i henhold til prosedyrene.

Heller ikke en avsporingsveksel som skal hindre at løpske lokomotiv og vogner, virket ikke da ulykken skjedde i går, bekrefter Jernbaneverket overfor Aftenposten.

Saken fortsetter under 3D-animasjonen:

Video Animasjon av togulykken

Trengte liten kraft

Avsporingsvekslene ble laget etter en tilsvarende ulykke i i 1981, der et løpsk lokomotiv endte sin ferd i en buffer på Oslo S.

Hadde vesklene virket som de skulle i går, hadde toget stoppet i en grushaug og ikke fortsatt sin dødelige ferd ned mot Sjursøya.

Ifølge Havarikommisjonen er vognene, som veier rundt 35 tonn, lette i togsammenheng.

– Det skal derfor lite kraft til før de begynner å rulle, sier Olsen til NRK.

– Det er en tung dag for norsk jernbane. Nå snakker vi med alle involverte. En rapport vil kunne være klar om rundt tretti dager. Vi vil undersøke en lignende hendelse som skjedde i Trondheim i januar, sier han.

Heves fra sjøen

Politi og redningsmannskapet har brukt store deler av natten til å gjennomsøke ulykkesområdet etter togulykken på Sjursøya i går.

I morgentimene har godsvogner som havnet i sjøen blitt hevet.

Saken fortsetter under videoen:

Video Heves fra sjøen

Ifølge politiet blir vognene fraktet tilbake til Alnabru for nærmere undersøkelser.

– Redningsarbeidet har gått greit. Det har vært godt samarbeid både mellom nødetatene og andre involverte, sier Grete Løland, innsatsleder ved Oslo politidistrikt til NRK.

Ingen flere omkomne i ruinene

Ifølge politiet er det ikke funnet flere omkomne eller skadde personer mens oppryddingsarbeidet har pågått natt til i dag, skriver NTB.

Politiet kunne ikke i går kveld utelukke at det befant seg flere mennesker under ruinene.

Tre personer omkom etter at 16 løpske vognstammer raste inn på havneområdet på Sjursøya i går ettermiddag. I følge politiet var de omkomne menn på henholdsvis 49, 58 og 67 år.

På kvelden i går startet rivingen av restene av terminalbygget som godsvognene raste gjennom før de havnet i sjøen. Meningen var å sikre ulykkestomten slik at politiet kunne gjennomsøke den på jakt etter flere skadde eller omkomne.

Lik status for de skadde

To personer er alvorlig skadde. En kvinne i 30-årene er kritisk skadd etter å ha fått skader i hodet og buken. Hun ble opererert i går. Ullevål sykehus opplyser til NRK i morgentimene i dag at tilstanden hennes er uforandret.

En mann rundt 65 år fikk alvorlige brystskader og hodeskader og er under intensivbehandling. Tilstanden hans var stabil i går, og er det fremdeles i dag.

Ytterligere en person, en mann på rundt 43 år, får behandling for lettere skader.

Drivstoffmangel

Ulykken på Sjursøya kan føre til drivstoffmangel for flyene på hovedflyplassen på Gardermoen.

Flybensin fraktes normalt på tog fra Oslo havn til flyplassen. Nå som jernbanesporet i havneområdet er stengt, må flybensinen fraktes i tankbiler.

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran sier til NRK at det er usikkert om tankbilene vil klare å dekke behovet.

– Viktig å finne hva som gikk galt

Hovedtillitsvalgt for lokførererne i CargoNet, Rolf Jørgensen, sier det er viktig for medlemmene å få svar på hva som gikk galt.

– Det vi som fagforening vil være opptatt av er at vi må kunne stole på de tekniske anleggene som er på Alnabru, og på prosedyrene som er i bruk på Alnabru. Vi vil følge nøye med i det arbeidet som foregår når det gjelder å finne årsaken til hvordan dette kunne skje, sier Jørgensen til NRK.


AKTUELT NÅ