Hopp til innhold

Virvar på veiene i Høyre

Det er et virvar i Høyre i Troms om vei. Hvem skal vi høre på om bompenger på innfartsveien til Tromsø? Striden kan også få betydning for nominasjonen til stortingsvalglista til Troms Høyre, tror vår medarbeider Lars Egil Mogård.

Bompenger

– Forslaget om bompengeinnkreving i Balsfjord skaper utvilsomt et svært dårlig klima blant Høyrefolk, skriver NRK-kommentator Lars Egil Mogård.

Foto: Knut Opeide

Lars Egil Mogård

For et år siden vant de borgerlige partiene kommunevalget i Tromsø. Før valget lovte Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre at det ikke skulle innføres nye avgifter på bilistene.

I praksis sa partene nei til bompenger på den nye planlagte statlige veien gjennom Ramfjord.

Velgerne stolte på de tre partene. Planene for ny vei var klare, men er blitt forkastet. Og planlegginga har stanset helt opp.

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen triumferte på "ettårsdagen" på byrådet, og framhevet det som en stor seier at bompengeplanene er blitt stanset. Byrådet holder sine løfter på dette punktet.

Frp presset Høyre

Det var Fremskrittspartiet som presset Høyre i denne saka, og krevde en uforsonlig linje om bompenger. Vedtaket i Tromsø har for øvrig skapt irritasjon og fortvilelse i næringslivet, blant innbyggere i Ramfjord, i fylkeskommunen og hos vegvesenet. Men Hilmarsen & co. står på sitt.

Bakholdsangrep

Men så skjer det noe helt uventet. Sentrale Høyrefolk forsøker å torpedere byrådets nei for å få bygd en ny med bompenger. På Nordnytt TV har vi fortalt at blant andre Høyreordfører Ole Johan Rødvei i Balsfjord vil at bompengeinnkrevingen skal skje i Balsfjord kommune, og ikke i Tromsø. Det samme ønsker fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen fra Høyre.

Ved å omplassere innkrevingspunktet og samtidig se hele E 8 under ett, mener de to høyrefolkene at det kan bygges ny innfartsvei gjennom Ramfjord med bompenger.
Verken Rødvei eller Terje Olsen liker i utgangspunktet ordninga med bompenger, men innser nok at dette er nødvendig for å få gjort noe. Ledelsen i Høyre har også sagt klart ifra at selv om det skulle bli regjeringsskifte neste høst, vil ikke bompenger forsvinne.

Og E8 angår slett ikke bare Tromsø kommune, men i særlig grad også Balsfjord – og hele fylket.

Så får tida vise om dette er en farbar måte å nedkjempe byrådet på.

Dårlig klima i Høyre

Forslaget om bompengeinnkreving i Balsfjord skaper utvilsomt et svært dårlig klima blant Høyrefolk.

I fylkesrådet i Troms har Høyre sammen med Arbeiderpartiet og KrF gått inn for bompengefinansiering av Ramfjord-veien. I fylkesrådet sitter også Kent Gudmundsen, som er leder i Tromsø Høyre.

Blant Høyrefolkene i byrådet, og deres politiske rådgivere i Rådhuset i Tromsø, er det skarpe reaksjoner på Høyres opptreden i fylkesrådet, blant annet i Troms Kraftsaka og behandlingen av ny innfartsvei til Tromsø.

Høyrefolkene i fylkesbygget er lite populære blant Høyrefolkene i Rådhuset.

Påvirker nominasjonen

Om snart nærmer det seg nominasjon i Troms Høyre foran stortingsvalget neste år. Elisabeth Aspaker fra Harstad er fortsatt selvskreven på førsteplass.

I dag står Kent Gudmundsen på andreplass, og han er svært interessert til å bli renominert på denne plassen som etter alle solemerker vil gi fast plass på Stortinget etter neste valg.

Men det er mange, ja svært mange, fra Tromsø Høyre som ønsker å stå på lista. Kent Gudmundsen kan bli utfordret i nominasjonskampen. At fylkesrådet deltar i et opplegg som kan føre til at det blir innført bompengebetaling på Ramfjord-veien, vil skape irritasjon og raseri.

Frp vil reagere

Og lederen av Høyres nominasjonskomité? Ja, det er Balsfjord-ordfører Ole Johan Rødvei. Det er han som skal være med å snekre sammen et forslag til ny valgliste.

Her har vi Høyrefolk med mange hatter som er innblandet i veisaka.

Vei og bompenger kan føre til splittelse i Høyre. Det kan også ødelegge samarbeidet i byrådet med Fremskrittspartiet dersom Høyrefolk nå lykkes i deres planer å få innført bompenger på innfartsveien til det borgerlige Tromsø.