Hopp til innhold

Endelig hjemme igjen!

Grytlandsferga tilbake i Harstad etter 30 års «utlendighet».

MS Grytøy ved kai i Harstad

MS Grytøy tilbake ved kai i Harstad.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

Så var den endelig tilbake der den hører hjemme. Etter 30 år i Sør-Norge vendte den gamle lokalbåten MS Grytøy tilbake til Harstad fredag kveld.

I vakkert junivær stevnet den inn Vågsfjorden og la seg til kai på sitt faste gamle sted i midt i Harstad sentrum, rett utenfor Kaffistova. På kaia ventet en større mottakelseskomite, med blant andre ordføreren i Harstad og båtens egen venneforening. Fremst på kaia stod Johs. Sørvoll, leder for venneforeninga.

– Endelig lyktes vi! MS Grytøy tilhører øyriket rundt Harstad og er i alles hjerter, forteller Sørvoll til NRK.

Johs. Sørvoll

Johs. Sørvoll leder venneforeninga for MS Grytøy. Han har et mål om 1000 medlemmer i foreninga.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

MS Grytøy – eller Grytlandsferga som den het på folkemunne – var i mange år selve livsnerven i Harstad og Bjarkøy og Kvæfjord.


MS Grytøy ble bygd på Nord-Møre og satt i trafikk i 1954. Den var sertifisert for 90 passasjerer og var eid av Grytøy-Harstad Fergeselskap AS.

Melkebåt

De første åra gikk den i melkerutetrafikk mellom Harstad og Grytøy, senere ble trafikken utvidet til å omfatte hele Bjarkøy kommune. I 1974 ble MS Grytøy erstattet av ferge og de neste åra gikk lokalbåten i trafikk i Kvæfjord.

Men i 1982 var det over. Båten ble solgt til Sør-Norge, hvor den først fungerte som avløserbåt for Fosen trafikklag, senere som turistbåt på Sørlandet.

Til slutt endte båten opp ved kai på Vippetangen i Oslo, hvor den ble liggende å forfalle.

I fjor havnet båten på tvangssalg, noe nostalgiske Harstadværinger ikke kunne la passere. Ei venneforening ble raskt etablert og penger samlet inn.

I slutten av august 2011 ble båten kjøpt for 15000 kroner.

MS Grytøy ved kai i Harstrad rundt 1960.

MS Grytøy ved kai i Harstad rundt 1960. Bildet er hentet fra et postkort.

– Hvorfor er det så viktig å få båten tilbake til Harstad?

– Fordi den gjennom mange år hadde så stor betydning for Harstad og øyene rundt. En slik båt er det viktig at vi ikke mister, forteller Johs. Sørvoll til NRK.

I løpet av vinteren har båten blitt gjort seilingsklar igjen og for 14 dager siden satte den endelig kursen nordover.

Oljelekkasje

Fredag morgen startet den på sjarmøretappen – fra Lødingen til Harstad. Fredag ettermiddag passerte den først Bestebostad på Grytøya, hvor båten gav fem støt i fløyta, dette som en hilsen til Håkon Danielsen, som var kaptein på båten i over 20 år.

MS Grytøy

MS Grytøy på veg mot Lundenes på Grytøya.

Foto: Nils Mehren

Etter det gikk turen til Lundenes, hvor båten ble tatt imot med både sangkor og taler. Så, klokka 1830 klappet den til kai i Harstad. Sven Samuelsen har stått ved roret hele turen, og forteller om en innholdsrik og smått strabasiøs reise.

– Det startet med en oljelekkasje mens vi gikk langs sørlandskysten. Vi måtte gå med redusert fart og til slutt måtte vi ha båten opp på slipp. I tillegg ble vi rammet av uvær og ble liggende værfast i to døgn. Men fra Haugesund og nordover har det vært en kjempeflott tur, sier Sven Samuelsen.

Allerede er det brukt 500.000 kroner på å gjøre båten seilingsdyktig. Pengene har kommet fra egen lomme, samt fra tilskudd og lån.

Men fortsatt gjenstår mye arbeid om bord. Det må bygges nytt dekk, i tillegg skal den gamle salongen settes på plass. Trolig vil dette arbeidet koste opp mot halvannen million kroner.

– Målet er at Grytlandsferga igjen skal kunne seile med passasjerer fra neste år av, avslutter Johs. Sørvoll.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark