Hopp til innhold

- Norge kan bli verdensledende

Nytt isgående skip kan gjøre Norge blant de ledende i verden på forskning på is.

Smeltende is i Arktis
Foto: JOHN MCCONNICO / AP

 

- Et nytt isgående forskningsskip kan gjøre Norge verdensledene på forskning på is.

Det mener direktør ved Norsk Polarinstitutt Jan Gunnar Winther.

I dag ble det klart at regjeringa gir 5 millioner kroner til et nytt isgående forskningsfartøy.

Det første på 100 år.

Winther mener det nye forskningsfartøyet kan gjøre Norge ledende i verden på blant anna forsking på is.

- Ja, på noen områder kan vi bli verdensledende og is er et godt eksempel for dette fartøyet kan operere i islagte farvann hele året, sier Winther til NRK.

Han får støtte fra direktør ved Havforskingsinstituttet i Tromsø, Ole Jørgen Lønne.

- Vi vil ha den redskapen vi trenger for å nærme oss de ledende i verden, mener han.

- Gledens dag

- Dette er en gledens dag. Det sier direktør ved Norsk Polarinstitutt Jan Gunnar Winther.

Han mener det er årelang jobbing - overfor flere regjeringer - som i dag ga frukt.

Norge har ikke hatt et isgående forskningsskip siden "Maud" som ble bygd i 1916.

Men nå er første skritt mot et nytt isgående forskningsskip en realitet.

En halv milliard

Selv om det bare er gitt penger til forprosjektering mener Polarinstituttet at det er sannsynlig at regjeringa vil bla opp de 500 millionene det nye forskningsfartøyet koster.

- Vi tror at når regjeringa nå har valgt å gå inn på prosjekteringa så er det sannsynlig at vi også får videreført dette prosjektet, sier Winther til NRK.

Det nye forskningsskipet kan tidligst være operativt om 4 år.

Det skal brukes i undervisning og forskning. 

- Styrker Nordområdene

Forskningsfartøyet skal ha hjemmehavn i Tromsø vil styrke den polare kompetansen i nord.

Det mener direktør Lasse Lønnum ved Universitetet i Tromsø. 

- Det er en seier for forskningsinstitusjonene i Tromsø at vi får prosjekteringsmidlene til dette fartøyet. Det vil gjøre oss i stand til å gjøre bedre og lengre forskningstokt i nord og i sør, sier Lønnum til NRK.

Skipet skal brukes i både Arktis og Antarktis.