Hopp til innhold

– Jeg følte meg helt koko

Kaos i hodene til folk under samtidsmusikkfestivalen Ilios i Harstad.

Maren Tjernsli var med sin datter Eirun Vaborg på kulturbussen i Harstad for å høre smakebiter av samtidsmusikken.

Hun synes det er fantastisk å høre musikk på en intim scene inne i en buss.

– Vi føler oss veldig heldig som får være blant de 10-12 stykkene som får plass til å høre på, sier hun.

Hjernerystende opplevelser

Hun skryter av variasjonen på festivalen med både teater, konserter og byvandring.

Selv om hun tror at festivalene kan bidra til å vise at samtidsmusikk ikke bare er pling-plong, så har hun hatt både stillferdige opplevelser og mer hjernerystende opplevelser.

– Jeg følte meg helt koko da jeg gikk ut av teateret, forteller Tjernsli.

Ikke bare for Oslo-folk

Ilios-festivalen er en festival for ny musikk, som har blitt arrangert årlig i 20 år i Harstad.

Det er et mål å bruke ulike steder i byen så mye som mulig for å nå ut til et nytt publikum.

Styreleder i Ilios-festivalen Mats Iversen Vangen sier det har vært viktig å vise seg fram rundt om i byen.

– Samtidsmusikk skal ikke bare være noe som finnes i Oslo og i Bergen, og som kun kan høres av de "innvidde".

Mats Iversen Vangen, Iliosfestivalen

Styreleder i Ilios Mats Iversen Vangen ønsker velkommen til konsertopplevelser i bok- og kulturbussen i tett snøvær i Harstad.

Foto: Ole Kristian Losvik / NRK

Fikk uventet opplevelse

NoxaS med Berit Solset Nordbakken og Teodor Berg på Iliosfestivalen. Reporter Ole Kristian Losvik.

Lørdag spilte saksofonkvartetten NoxaS med Berit Solset Nordbakken og Teodor Berg på Iliosfestivalen.

– Det er uventet, eksperimentelt, litt kaos, sier tilhører Ragnhild Sundby Skogstrand.

Hun synes konserten var en spesiell opplevelse.

– For meg er kaos muligheten til noe nytt, sier Skogstrand.

Hun fikk konsertselskap av moren Hanna Sundby.

– Jeg kjenner bare på hvordan det føles i mitt sinn og min kropp, sier mor Sundby.

Ikke akkurat Bob Dylan

Samtidsmusikk kan være mye forskjellig og er ikke alltid så lett å få taket på.

– Hvis du skriver en låt i år som låter som Bob Dylan så er det ikke samtidsmusikk.

Men hvis du skriver et stykke for saksonkvartett med kvarttoner som ikke låter tonalt, og komplekse rytmer som ingen har ført før, så er det samtidsmusikk, forklarer Vangen.

–Så det må være litt pling plong?

– Pling-plong er kanskje et litt belasta begrep, men ja, det må være litt pling-plong.

Se videoer fra tidligere Iliosfestivaler her: