Hopp til innhold

Dette er for gammeldags for Hålogaland Teater

– Mye av stoffet til Thorbjørn Egner har et gammeldags samfunnssyn, mener teatersjef ved Hålogaland Teater, Nina Wester.

Folk og røvere i Kardemomme by

Kasper, Jesper og Jonathan får ikke røve Tante Sofie på Hålogaland Teater i nærmeste fremtid.

Wester vil ikke selv prioritere å sette opp Egner-stykker ved Hålogaland Teater.

– Det har jeg ikke noe behov for. Det finnes andre stykker som føles mer moderne. Med utgangspunkt i hva jeg mener er bra kunst for barn, så setter jeg ikke opp Egner, sier Wester.

Nina Wester

Nina Wester vil heller ha Pippi enn Kardemommeby på Hålogaland Teater.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB Scanpix

– Hindrer likestilling

Den svenske regissøren Sofia Jupihter har i en kronikk i Aftenposten kritisert Folk og Røvere i Kardemomme by for hindre likestilling og mangfold.

– Det speiler et samfunn med vurderinger vi burde lagt bak oss for lenge siden, sa Jupither til NRK tidligere denne uken.

Utdatert kvinnesyn

Teatersjefen ved Hålogaland Teater er kritisk til kvinnesynet som formidles i Folk og Røvere i kardemomme by, hvor røverne røver en snorkende tante Sofie for å rydde og vaske hjemme hos dem.

– Jeg er ikke så begeistret for et slikt kvinnesyn at det er kvinner som må ordne opp og menn sitter med beina på bordet. De føles veldig utdatert. Kunstens oppgave er også å synliggjøre hvilke strukturer som er gjeldende i et samfunn og å være kritisk til dem, sier Wester.

– Barna tar ikke skade

Hun mener man i barneteater i Norge kan bli mer bevisste i forhold til hvilke verdier man viser frem på teaterscenen.

Teatersjefen understreker at hun ikke er kritisk til at andre teatre setter opp Egner-stykker, men at dette ikke blir aktuelt for Hålogaland Teater.

– Jeg tror absolutt ikke barn tar skade av å se for eksempel Kardemomme By, men jeg mener vi bør ta ansvar for å formidle en større modernitet enn Egner står for, sier Wester.

– Skjønner Kardemomme by

I Dagbladet i dag beskriver kommentator Jon Olav Egeland at Folk og røvere i Kardemomme by som «en idyll fra helvete».

Egeland mener likevel at barn er i stand til å analysere forestillinger de ser på scenene, og han advarer kritikere som Jupihter mot «å redusere barn til idioter».

John Olav Egeland

John Olav Egeland mener barn kan skille mellom teater og virkelighet.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

– Barn er ikke uten evne til refleksjon. De er selvsagt i stand til å skjønne at det de ser på en teaterscene ikke er det samme som det som skjer i det virkelige liv. Jeg tror mange vil oppleve Egners stykke som en reise inn i en annen tid, og det kan det umulig være noe galt i. sier Egeland

– Er det problematisk å vise et slikt samfunn som hos Egner til dagens barn?

– Tvert imot. Barn må ha mange typer impulser, også de som avviker fra de allmenne verdier. Bare ved å bli stilt overfor andre verdier kan man utvikle den kritiske sans som etter min oppfatning bør være en vesentlig del av oppdragelse av barn, sier Egeland.

Prioriterer Pippi

Ved Hålogaland Teater satser Wester i vår på familieforestillingen Pippi Langstrømpe.

– Pippi er for meg en moderne karakter, hun er en anakist og en rabulist, sier Wester.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark