Bjarte Hordvik Rydland står mellom hauger av diverse metall og treverk og prøver å «kildesortere» sin tidligere 37 fot store seilbåt.
– Nå er det opprydding. Så er det å ta vare på det som har verdi, både økonomisk- og affeksjonsverdi. Vi prøver å skille ut jern, bly, stål og messing. Vi skiller også ut trevirke så vi får levert det for seg selv. Det er også for å spare litt vekt, for det koster penger å levere spesialavfall, sier Hordvik Rydland.
Båten er totalvrak etter redningsaksjonen forrige mandag. På vei fra Bergen til Oslo ville Hordvik Rydland søke seg til land i Mandal på grunn av været, da han fikk problemer med motoren og begynte å drive. Han kastet anker ved Sjøsanden og ba om assistanse.
Da redningsskøyta Hvaler kom for å slepe seilbåten i sikkerhet, gikk også redningsskøyta på grunn utenfor stranda, og måtte selv berges.
Dermed ble seilbåten liggende på Sjøsanden fram til onsdag kveld, da den ble dratt på land av to gravemaskiner og fikk nok ei revne i skroget.
Forstår ikke hvordan det kunne skje
– Det er bare veldig, veldig trist. For ei uke siden var dette en flott båt. Nå er den maltraktert. Og i bakhodet gnager også spørsmålet «hvordan kunne dette skje?»
– Under redningsaksjonen ble det gjort åpenbare feil. Jeg sto og ropte og pekte og lyste med lommelykta på hånden min for å signalisere at de måtte kjøre utover og ikke langs stranda, men det gikk altså ikke.
– Jeg undrer meg også over at det var flere tilgjengelige slepebåter bare noen hundre meter unna, mens vi ventet på redningsskøyta Ægir som var på vei fra Farsund da redningsskøyta Hvaler gikk på grunn. Da skjønte jeg at dette ikke kom til å gå, for jo nærmere stranda vi kom, jo mer brytende ble bølgene, sier Hordvik Rydland.
Nå har han satt advokat på saken for å få ei vurdering av om det er grunnlag for en sak mot Redningsselskapet.
– Jeg har søkt juridisk hjelp og avventer en tilbakemelding fra advokat. Juss er ikke mitt felt så det skal jeg holde meg unna, men jeg føler at det har skjedd ting her som er slik at det er grunn til å få det vurdert.
Uvanlig problemstilling
Leder av redningsavdelinga i Redningsselskapet, Hans Skaar, sier at han blir overrasket dersom episoden ender med søksmål.
– Det er veldig uvanlig. I den perioden jeg har jobbet her har det ikke vært noen tilsvarende saker som jeg vet om.
– I dette tilfellet synes vi det er litt rart. Det er i alle fall ikke tvil om at vi gjorde vårt beste. Vi fikk jo til og med ei redningsskøyte på stranda, så dersom det kommer noe erstatningskrav blir vi litt forundret, sier Skaar.
I mai 2011 ble tidligere stortingsmann Magnus Stangeland berget i Ulvøyssund. Under berginga kolliderte luksusyachten hans med en oppankret seilbåt. Båteieren var senere sterkt kritisk til Redningsselskapet. Saken endte med rettsforlik og erstatning, men det var Stangelands selskap som betalte. Redningsselskapet er ikke forsikret mot uhell.
– Vi er forsikret mot uaktsomhet, men vi kan ikke være forsikret for det ansvaret vi påtar oss i en bergingsaksjon. I et ekstremtilfelle kan vi tenke oss at vi prøvde å berge et cruiseskip med verdi en milliard kroner. Den forsikringen ville ingen bergingsselskap kunne betale, sier Skaar.
Normalt er det havaristens forsikring som må dekke slike skader.
– Der er unntak i jussen, så jeg skal ikke si noe om denne spesielle hendelsen, men normalt sett er det den som blir berget sin forsikring som gjelder. Hvis vi ikke har mulighet til å mislykkes, så vil man aldri kunne prøve seg på en berging, sier Skaar.
Han ber seilbåteieren om å ta kontakt med Redningsselskapet for å diskutere saken.
– Vi får satse på en dialog i første omgang, så får vi se hvor uenige vi er når det kommer til stykket.
Problemer med forsikringen
Tilbake på næringsområdet Saltverket i Mandal, står båteier Bjarte Hordvik Rydland og kutter løs metall fra seilbåtvraket med vinkelsliper.
Dette kan bli en kostbar affære for seilbåteieren, som må betale for både rydding av stranda, frakt av vraket og levering av avfall.
Dagen etter forliset ringte han nemlig forsikringsselskapet sitt, og fikk sjokk nummer to.
– De forteller meg at jeg kun har brann- og tyveriforsikring og ikke kasko. Jeg husker veldig godt detaljer fra samtalen da jeg bestilte forsikringen, og at jeg bestilte kaskoforsikring. Jeg har betalt regninga, men har ikke sett forsikringspapirene, som visstnok er sendt til meg i nettbanken min, som jeg nesten aldri bruker.
– Samme advokat ser også på den saken, men det er tidlig i prosessen og jeg vet ikke hva som skjer, sier Hordvik Rydland.